Binnenvaartschipper met halfvol schip op pad: ‘Het voelt heel gek’

Binnenvaartschipper Willem Simons voor zijn schip 'Sailing Home'
Binnenvaartschipper Willem Simons voor zijn schip 'Sailing Home' © Marco Grimmon/RTV Noord
Door de droogte, staat het waterpeil in met name het zuiden en oosten van Nederland lager dan normaal. Daardoor kunnen binnenvaartschippers niet met volgeladen schepen naar hun eindbestemming.
Schipper Willem Simons uit Groningen: ‘Er zijn nu twee of drie schepen nodig om de vracht op plaats van bestemming te krijgen, terwijl dat normaal met één schip kan.’ En dat heeft volgens Simons gevolgen.

Droogte

Simons is een rasechte Groninger, maar klinkt tegenwoordig meer als een Amsterdammer. ‘Dat krijg je als je veel in die regio vaart hè, haha! Maar ik ben in de stad geboren hoor, ik ben een echte.’
'Op pad met halfvol schip voelt heel gek'
Hij legt uit hoe het komt dat het waterpeil op meerdere plekken in Nederland zo laag staat: ‘De Rijn is een gletsjerrivier. Als er geen sneeuw bovenin de bergen ligt en er komt geen smeltwater naar beneden, dan wordt de Rijn dus niet bijgevuld. En in omliggende landen regent het ook weinig, dus ook de zijrivieren van de Rijn leveren geen water aan. Dan krijg je op een gegeven ogenblik dat het waterpeil gaat zakken.’
Volgeladen vervoert hij normaal gesproken 1100 ton veevoer, is dat nu 350 tot 400 ton
Dit geeft extra kosten aan de ontvangers, de grote veevoederbedrijven
Willem Simons - Schipper

Consument is de dupe

Binnenvaartschippers die met minder vracht varen ontvangen een financiële compensatie. Toch moet iemand voor de kosten opdraaien. Want drie schepen laten varen in plaats van één, is natuurlijk duurder.
Simons geeft een voorbeeld aan de hand van het veevoer: ‘Dat geeft extra kosten aan de ontvangers, de grote veevoederbedrijven. Zij berekenen dat door aan de boeren en zij weer aan de toeleveranciers. Uiteindelijk is het de consument die de rekening betaalt.’
De schipper vertrouwt erop dat het waterpeil binnenkort weer normaal is. ‘Dat zou ook wel fijn zijn. Schippers varen liever met volle ruimen. Dat is beter voor de economie en dat geeft ons ook weer een beter gevoel. Varen met 350 ton in plaats van 1100, voelt heel gek. Daarbij is het ook zo dat wij meer verdienen aan een vol ruim, dan aan een halfvol ruim en een beetje toeslag.’