Een maandsalaris kwijt aan duurdere boodschappen en energie: 'Bezuinigen? Waarop dan nog?'
Zeven minuten douchen
Vooral pasta, olie, brood en zuivel duurder
Laurens Sloot, RUG-hoogleraar ondernemerschap in de detailhandel, plaatst een kanttekening bij de GfK-cijfers. Het mandje van 55 basisartikelen dat het bureau gebruikt geeft een beperkt beeld, stelt Sloot. ‘De retailers zelf, die met een assortiment van twintig- tot dertigduizend artikelen werken, zien een prijsinflatie van ongeveer 10 tot 11 procent ten opzichte van vorig jaar, wat overigens ook hoog is.’
‘Veel klanten betalen die hogere prijzen ook niet omdat ze switchen van duurdere producten naar goedkopere. In plaats van dure kaas kiezen ze een goedkopere variant, of ze kopen wat minder. En het huismerk zit in de lift’, aldus Sloot, die schat dat door een zuiniger koopstrategie de prijsstijging uiteindelijk iets van een procent of 5 à 6 is.