Fietsenbranche en autobedrijven gaan samen: broers Belga verkopen zaken aan mega-dealer Broekhuis

Bert en Luuk Belga
Bert en Luuk Belga © Loek Mulder/RTV Noord
De fietsenwinkel van Belga in Harkstede en de Belga megastore aan het Sontplein in Groningen zijn verkocht aan Broekhuis, een van de grootste autodealers van het land. Belga wil ermee de toekomst van de zaken zeker stellen.
Het autobedrijf ziet de overname als een kans om nieuwe ideeën rond de combinatie van vervoer per auto en fiets te ontwikkelen.
Al is het met pijn in het hart, de broers Luuk en Bert Belga nemen afscheid van de zaak die 45 jaar geleden aan de Pop Dijkemaweg in Groningen werd opgezet door hun vader Geert. Sinds deze week zijn ze geen eigenaar meer van wat ze zelf noemen ‘de grootste fietsspecialist van het Noorden’.

Samen met de familie opgebouwd

Voor Luuk en Bert Belga is de verkoop aan Broekhuis een life-changing event. ‘Vergelijk het maar met een verhuizing uit een huis dat je met eigen hand hebt gebouwd en waar je twintig jaar hebt gewoond’, zegt Luuk. ‘Het is iets dat we samen met de familie hebben opgebouwd en dat gaat nu over in andere handen.’
De (tweede) zaak van Geert Belga aan de Pop Dijkemaweg in Groningen.
De (tweede) zaak van Geert Belga aan de Pop Dijkemaweg in Groningen. © Eigen foto
Maar het is een weloverwogen beslissing geweest. Beide broers hebben in afgelopen twintig jaar gewerkt aan de opbouw van hun rijwielimperium en waren op het punt gekomen waarop de vraag op tafel lag: hoe verder?
‘Het bedrijf is supergezond, de verkoop is beslist niet uit noodzaak’, licht Luuk Belga toe. ’Het bedrijf loopt en het gaat goed, we hadden de onderneming nog jarenlang verder kunnen leiden. Maar ik ben 54 en Bert is 51 en we vroegen ons af of we nog tien jaar verder wilden. En hoe zou onze opvolging eruit zien? Waarbij we ook een verantwoordelijkheid voelen naar onze vijftig medewerkers.’
Het bedrijf is supergezond, de verkoop is beslist niet uit noodzaak
Luuk Belga
Eind vorig jaar viel de beslissing. Dat er belangstelling voor overname zou zijn, daar waren broers Belga vrij zeker van, want ze waren al meerdere keren benaderd. Wat Broekhuis voor Belga heeft betaald wordt niet geopenbaard.
De broers Belga voor hun zaak
De broers Belga voor hun zaak © Loek Mulder/RTV Noord

Compleet aanbod van mobiliteit

‘De koop van Belga is onderdeel van de Broekhuis-strategie’, zegt Gerhard van de Pol van de automotive-onderneming met zo’n vijftig vestigingen in Nederland en het hoofdkantoor in Putten. ‘De markt vraagt om alternatieve vervoermiddelen en wij willen klanten een breed en compleet aanbod van mobiliteit kunnen bieden.’
Niet meer alleen auto’s verkopen dus, maar ook fietsen en meer nog de combinatie van die twee werelden zoeken. ‘We willen verbreden’, zegt Van de Pol. ‘Mensen kennen Broekhuis als autodealer maar sinds begin dit jaar zijn we ook actief in de fietsenbranche. We zien het als een mooie uitbreiding en we hebben de ambitie om er verder te groeien.’

Toekomstig vervoer

Broekhuis speelt met de overname van de rijwieldealers in op veranderende vervoers- of mobiliteitsbehoeften. Hoe het toekomstig vervoer eruit zal zien is wat Van de Pol betreft nog niet vastomlijnd, want de hele markt is in beweging. Allerlei veranderingen rond elektrisch rijden en elektrisch fietsen, andere wensen rond autobezit of privé-leaseconstructies zijn hierop van invloed. ‘We willen hier in elk geval op voorsorteren.’
De vestiging van Broekhuis
De vestiging van Broekhuis © Loek Mulder/RTV Noord
Hoe Broekhuis die wereld van de fiets en van de auto gaat combineren zal een proces van zoeken en proberen zijn, zegt Van de Pol. ’Het zijn twee gescheiden werelden die meer en meer bij elkaar komen. En als we de klant toch in de showroom hebben, kunnen we nu alternatieven aanreiken.’

Fietsliefhebbers

De vijftig Belga-medewerkers, circa veertig fte, kunnen blijven, verzekert Luuk Belga. ‘Het is een overname, niet bedoeld om te reorganiseren maar om de boel voort te zetten zoals het nu gaat.’
Tot het einde van het jaar blijven Luuk en Bert Belga betrokken om de overdracht te begeleiden. En daarna? Luuk Belga: ‘Dan komen we hier als klant, want we blijven fietsliefhebber. En er staan nog wat mooie fietstochten op onze shortlist. Voor een zwart gat ben ik niet bang.’
Ook vader en oprichter Geert Belga kan zich in de verkoop vinden. ‘Prima jongens, groot gelijk’, liet hij zijn beide zoons weten.
Fiets- en Autobedrijven smelten samen
De dynamiek op de fietsenmarkt is groot, waarbij de autobedrijven als kapitaalkrachtige partij de ene na de andere fietsenfirma overnemen. Daarbij gelokt door de aantrekkelijke verdiensten in de fietsenbranche, terwijl bij de autobedrijven zelf de winsten onder druk staan.
Grootste fietsfabrikant ter wereld
Auto-importeur Pon in Amersfoort kan zich na de koop van een reeks fietsfabrieken de grootste fietsfabrikant ter wereld noemen, groter dan de eerdere nummer één, het Taiwanese Giant. In 2012 kocht Pon Gazelle en in de jaren erna werden er onder meer Nederlandse, Duitse en Amerikaanse bedrijven aan toegevoegd.
Integratie op dealerniveau
Meer op dealerniveau werken fiets- en autobedrijven aan integratie. Broekhuis kocht eerder dit jaar een fietsenzaak in Noord-Holland en aast op verdere uitbreiding met fietsdealers. Een andere gerenommeerde rijwielzaak in de regio laat weten overnamebesprekingen te voeren met een autodealer in Groningen. Omdat de handtekeningen nog niet zijn gezet, willen de eigenaren van de zaken er verder nog niks over kwijt.