Onduidelijkheid rond productie Hyzon-waterstoftrucks in Winschoten

Een door Holthausen gefabriceerde HYZON-truck
Een door Holthausen gefabriceerde HYZON-truck © Holthausen
Bij de productie van waterstoftrucks door Hyzon Motors Europe in Winschoten zijn problemen ontstaan. Wat er precies speelt, daar wil het bedrijf weinig over kwijt.
Bij Hyzon in Winschoten is sprake van ’operationele inefficiënties’, schrijft het Amerikaanse moederbedrijf Hyzon Motors in een verklaring deze week. De Raad van Bestuur van Hyzon heeft een extern adviesbureau in de arm genomen om de raad en het management te helpen ‘bij het opnieuw beoordelen van de wereldwijde strategie en de activiteiten van Hyzon’, laat het concern weten.
Hyzon Motors Europe is een gezamenlijke onderneming van het Amerikaanse Hyzon en Holthausen Clean Technology in Hoogezand. De joint venture begon midden vorig jaar in een fabriekshal aan de Papierbaan in Winschoten met de productie van trucks die op waterstof rijden.

'Kunnen en mogen niks zeggen'

Wat de operationele inefficiënties bij de enige Europese Hyzon-productievestiging inhouden, maakt het moederconcern niet duidelijk. Mede-eigenaar Holthausen Clean Technology wil en kan er ook niet veel over meedelen. Een woordvoerder van het bedrijf legt wel een verband met corona en vertraagde leveringen. ‘Wij hebben er nog geen gevoel bij wat het betekent, we kunnen er niks over zeggen. We weten ook niet wat er speelt of wat hieruit gaat komen.’
Dat is ook omdat Hyzon aan de NASDAQ-beurs is genoteerd. Publiciteit rond beursgenoteerde bedrijven is vanwege koersgevoeligheid aan voorschriften gebonden. Daar houdt het moederbedrijf de Hoogezandster-medeaandeelhouder in het dochterbedrijf ook aan. ‘Op straffe van, mogen we er ook niks over zeggen’, aldus de woordvoerder.
De Hyzon-mededeling dat de wereldwijde strategie en activiteiten van Hyzon opnieuw worden beoordeeld kan erop duiden dat de Amerikanen ook de activiteiten in Winschoten tegen het licht houden. Het FD schrijft dat een eerder voornemen om nog eens 25 procent van de aandelen in de alliantie met Holthausen Clean Technology over te nemen mogelijk wordt afgeblazen.
De koning vorig jaar bij de waterstofvrachtauto van Holthausen/Hyzon Motors
De koning vorig jaar bij de waterstofvrachtauto van Holthausen/Hyzon Motors © Martijn Folkers/RTV Noord

Geen cijfers

De mededelingen over de joint venture met Holthausen Clean Technology doet Hyzon Motors in een verklaring waarin het in de eerste plaats zegt voorlopig geen financiële resultaten meer te presenteren. Hyzon zegt dat dit te maken heeft met onvoldoende gegevens uit China, waar het bedrijf ook activiteiten heeft.
Ook op eerder gepubliceerde financiële cijfers kan niet meer worden vertrouwd, stelt Hyzon Motors. De beurskoers van Hyzon is na de publicatie met zo’n 60 procent gedaald.

Waterstofpionier

Tot nog toe leek de samenwerking tussen Hyzon en Holthausen van een leien dakje te gaan. De onderneming van vader Carl en zoon Max Holthausen pionierde op eigen houtje al met de ombouw van dieselvrachtwagens tot waterstoftrucks. In de gemeente Groningen reden er al door Holthausen gebouwde veegwagens en vuilnistrucks op het uitstootloze waterstof rond.
Na de deal die Holthausen sloot met Hyzon ontving de alliantie Hyzon Motors Europe onder meer een order van het Nieuw-Zeelandse energiebedrijf Hiringa voor de bouw van 1.500 waterstoftrucks. Daar zouden er in 2021 al 150 van worden geleverd. Dit jaar zou dat aantal oplopen naar 500 tot 700 stuks. Het fabricagewerk zou mogelijk 1.000 banen opleveren.

2.000 vrachtwagens per jaar

Makkelijk om aan personeel te komen lijkt het voor Holthausen niet. Samen met het wervingsbureau ASBR in Hoogezand is Holthausen een campagne begonnen. Op de website werkenbijholthausen.nl is te zien dat er nog zeker zestig collega’s worden gezocht voor de vrachtwagenfabricage.
Hyzon bouwt in Winschoten de waterstoftrucks op basis van een DAF-vrachtwagen. DAF levert het chassis en de cabine. De brandstofcellen komen van Hyzon in de Verenigde Staten en China.
Doel is een productie van 2.000 trucks per jaar, vanaf dat punt zou de ombouw en fabricage van waterstofvrachtwagens winstgevend moeten worden.