Friesenbrücke opnieuw duurder: van 125 naar 200 miljoen euro

Vorig jaar startte Deutsche Bahn met de ontmanteling van de oude Friesenbrücke
Vorig jaar startte Deutsche Bahn met de ontmanteling van de oude Friesenbrücke
De nieuwbouw van de Friesenbrücke valt nog duurder uit dan aanvankelijk werd begroot. De nieuwe spoorbrug bij het Duitse Weener moet ruim 200 miljoen euro gaan kosten, daar waar vorig jaar nog werd uitgegaan van 125 miljoen euro.
Spoorwegbeheerder Deutsche Bahn laat aan de Duitse omroep NDR weten dat hogere kosten voor bouwmateriaal en personeel oorzaken zijn van de kostenstijging. Ook speelt mee dat het lastiger is om aan materialen te komen, iets wat de prijs voor bouwmaterialen nog verder heeft opgedreven.

Technisch complex project

Bij de gunningsprocedure werd volgens Deutsche Bahn bovendien duidelijk dat er sprake was van ‘beperkte concurrentie’ tussen aannemers. Aangezien Deutsche Bahn vorig jaar tijdens een persconferentie aangaf dat de bouw van de ‘grootste hef- en draaibrug van Europa’ technisch heel complex is, schroeft dit het kostenplaatje verder op.
Het is niet de eerste kostenstijging voor de Duitse overheid. Bij de eerste plannen voor herbouw werd uitgegaan van een kostenplaatje van 66 miljoen. Vorig jaar maakte toenmalig staatssecretaris Enak Ferlemann bekend dat de brug 125 miljoen euro ging kosten. Nu is dat opgelopen naar meer dan 200 miljoen euro. Dat de nieuwe hef- en draaibrug een technisch ingewikkelde klus is, werd vorig jaar eveneens duidelijk. Liefst 40 ingenieursbureaus hebben meegewerkt aan het ontwerp van de nieuwe brug.

Belang van de Meyer Werft

De oude brug werd in 2015 geramd door een vrachtschip, waardoor de Friesenbrücke onbruikbaar was. In de jaren daarna is er lang gesteggeld over herbouw van de brug en hoe de nieuwe spoorbrug eruit moest komen te zien. De nabijgelegen Meyer Werft in Papenburg, een belangrijke werkgever in de streek, had voornamelijk belang bij een draaibrug, zodat de grote schepen erdoorheen konden varen.
Deutsche Bahn is vorig jaar begonnen met de ontmanteling van de oude brug. De nieuwe spoorbrug over de Ems bij Weener moet klaar zijn voor de dienstregeling van 2024/2025. Dat is ook de periode waarin de Wunderline, de trein tussen Groningen en Bremen gaat rijden. De bedoeling is dat de trein deze trip in minder dan tweeënhalf uur kan afleggen.