De zomer is voorbij: strooiwagens en sneeuwschuivers gaan op pad

Sneeuwschuiver ervoor en de simulatierit kan beginnen
Sneeuwschuiver ervoor en de simulatierit kan beginnen © Jeroen Willems/RTV Noord
Niet raar opkijken als je vandaag of morgen een strooiwagen of sneeuwschuiver voorbij ziet komen. De meteorologische herfst is begonnen en traditioneel is dit de tijd dat Rijkswaterstaat haar materieel test voor de winter.
‘Onze vlootschouw noemen we het’, zegt Peter Snippe van Rijkswaterstaat. We controleren elke wagen, de strooier gaat erop, de sneeuwschuiver ervoor en dan gaat hij ook echt zijn route rijden. Op die manier staan we per 1 oktober paraat.’

Passen en meten

‘Kijk, deze wagen zit normaal in het zandtransport’, wijst Snippe. ‘De strooischotel die het zout op de weg brengt, moet precies op de juiste hoogte hangen. Dat meten we na met een meetlat. We maken alles precies pas, zodat we in de winter snel kunnen opladen om op pad te gaan.’
De strooischotel moet precies op de juiste hoogte hangen
De strooischotel moet precies op de juiste hoogte hangen © Jeroen Willems/RTV Noord

Strooiroute simuleren

Als alles is nagemeten en aangepast, gaat de combinatie de weg op. Snippe: ‘Er zit geen zout in, maar we simuleren wel de hele rit. Chauffeurs moeten alle handelingen doen die ze in de winter ook verrichten, en via ons volgsysteem bekijken wij hoe de route is gestrooid.’
Via het volgsysteem wordt bekeken hoe de route is gestrooid
Via het volgsysteem wordt bekeken hoe de route is gestrooid © Jeroen Willems/RTV Noord

Gewijzigde route

Maar hoe zit dat dan op het Julianaplein, waar de verkeerssituatie bijna wekelijks verandert? ‘Ja, dat is wel een uitdaging’, geeft Snippe toe. ‘We krijgen wekelijks een update en zo hopen we de routes up-to-date te houden.’

Zoutvoorraad

En is er genoeg zout beschikbaar voor komende winter? ‘Hier ligt nu twaalfhonderd ton zout. Als we een stevige winter krijgen, vullen we de voorraad twee keer aan’, weet Snippe. ‘In Kampen hebben we onze strategische voorraad van veertigduizend ton, maar dat is voor heel Noord-Nederland. Genoeg voor een vrij strenge winter, zoals we die in 2019 hadden.’
Bekijk hier hoe het testen van de strooiwagens gaat:
Zomer voorbij: Rijkswaterstaat test de strooiwagens