Geen wasstraat maar een doekje: nieuwe Arriva-treinen worden waterarm gewassen

Job Schut poetst een trein schoon
Job Schut poetst een trein schoon © Marten Nauta/RTV Noord
De 18 nieuwe treinen van Arriva worden de komende maanden met de hand gewassen. Het is een proef die een jaar loopt. Daarmee wil de vervoerder 223.000 liter water besparen. Dat komt omdat er veel minder water nodig is: in de wasstraat is er 480 liter nodig om een trein schoon te krijgen, bij de nieuwe methode is dat 9 liter.
Toch is het besparen van water niet de oorspronkelijke reden van de proef. Vanwege de komst van 18 nieuwe treinen in 2020 had Arriva een nieuwe locatie nodig om de treinen te wassen. 'Die wilden we graag in Leeuwarden plaatsen, maar daar is geen plek voor een wasstraat', zegt regiodirecteur Milfred Hart.
Arriva test een nieuwe manier van treinen wassen

Vuilafstotend

Na enig zoekwerk kwam Arriva op een andere wasmethode uit, waar geen wasstraat voor nodig is. 'Met een speciale polish wordt de trein elk jaar één keer grondig gereinigd. Daarnaast krijgt de trein nog zes wasbeurten per jaar, waarbij 9 liter water gebruikt wordt', laat de vervoerder weten.
'De reiniging zorgt voor een gladde toplaag op de trein', zegt Arriva. 'Door die laag blijven de treinen langer schoon. De oude treinen blijven voorlopig ongeveer 26 keer per jaar door de wasstraat gaan. Die moeten veel vaker worden gewassen, want ze worden sneller vies.'

'Duurzaamheid belangrijk'

De nieuwe manier van treinen wassen is wel arbeidsintensiever. Om één trein schoon te maken zijn twee mensen een dag aan het werk. Dat komt omdat ze met doeken de hele trein poetsen. 'Of het ook rendabel is, moet nog blijken', zegt regiodirecteur Hart. 'Maar dat is niet het enige waar we naar kijken. Het besparen van water is ook relevant, er tellen meerdere dingen mee: duurzaamheid is ook belangrijk.'
De trein wordt grondig schoongemaakt
De trein wordt grondig schoongemaakt © Marten Nauta/RTV Noord

CO2-neutraal

Arriva zegt in 2025 CO2-neutraal te willen werken. Vooral omdat de treinen van Arriva nog op diesel rijden, wordt dat nog een flinke uitdaging. De vervoerder zegt grote stappen te willen zetten door te gaan rijden op alternatieven voor fossiele brandstof, zoals HVO. Dat is een brandstof die gemaakt is van restafval en plantaardige olie.