Formule 1-fan Steven had geen kaartje voor Zandvoort dus ging hij er werken: 'Keek de start op de hoofdtribune'

Steven van der Laan viert een feestje in Zandvoort
Steven van der Laan viert een feestje in Zandvoort © Eigen foto
Toen de 28-jarige Steven van der Laan geen kaartje voor de Grand Prix in Zandvoort kon krijgen, besloot hij het over een andere boeg te gooien. De geboren Groninger solliciteerde bij de catering en had met een rugtas vol bier toegang tot het gehele terrein. Zo zag hij Max Verstappen de race winnen.
Van der Laan is een groot fan van Formule 1 en is elk jaar wel met een aantal vrienden aanwezig bij een race. Zo zag hij Max Verstappen winnen in Barcelona en bezocht hij de Grand Prix van Abu Dhabi. Het lukte Van der Laan echter niet om aan kaarten te komen voor de race op het circuit van Zandvoort. Hij gaf zich niet gewonnen en besloot een list te verzinnen.

'Alleen op zondag'

'Na wat nadenken heb ik besloten om te gaan solliciteren, want dat was nog de enigste mogelijkheid om erbij te kunnen zijn', vertelt Van der Laan nog altijd euforisch. 'Ik ben gaan zoeken op: werken op circuit Zandvoort. Toen kwam ik op Instagram een vacature tegen en daar heb ik op gereageerd. Het ging om catering, maar ze zochten mensen voor het hele weekend.' Van der Laan had echter geen zin om alle dagen op het circuit 'aan het werk' te zijn. 'Ik heb mezelf een beetje erin gepraat en gezegd dat ik alleen op zondag kon', lacht hij.
Ik heb uiteindelijk toch nog zo'n vier tassen verkocht
Steven van der Laan
Het cateringbedrijf gaat akkoord en Van der Laan meldt zich zondagochtend om acht uur op de crew-camping. Van daaruit worden de medewerkers van die dag met pendelbussen naar het circuit gebracht. 'Ik moet die bier-tas hebben, dacht ik de hele tijd. Want dan zou ik de hele dag vrij over het circuit kunnen bewegen. Ik stond eerst op andere werkzaamheden, maar gelukkig vonden ze het goed. Ze wisten natuurlijk niet wat mijn plan was.'

'Biertje of twaalf'

Van der Laan krijgt een bepaald gebied toegewezen waar hij de hele dag zijn biertjes moet verkopen. In de tas zitten zo'n 45 blikken bier. 'Ik moest de hele tijd bij het Scheivlak blijven, maar de start was helemaal aan de andere kant. We hadden allemaal een pasje gekregen en daarop stonden de gebieden waar we toegang tot hadden. Gelukkig had ik een Heineken shirt aan en controleerde niemand verder die pas, dus kon ik rustig doorlopen naar de hoofdtribune. Daar had iedereen wel zin in een koud pilsje. Binnen vijf minuten had ik honderd nieuwe vrienden en die tas was zo leeg. En ik heb de start mooi kunnen bekijken op een plek waar je normaal zo'n achthonderd euro per ticket voor betaalt.'
Geen kaartje, dan maar aan het werk op de tribune: 'Beste Formule 1-ervaring ooit'
Na de start blijft Van der Laan eerst nog even feesten op de hoofdtribune, maar besluit zich ook even van zijn goede kant te laten zien. 'Ik heb de bier-tas weer laten vullen en ben richting de Arena gelopen. Onderweg heb ik toen ondertussen een paar biertjes verkocht. Zelf schonk ik continu wat bier over in een blikje fris zodat ik ongezien ook wat kon drinken. Al met al heb ik wel een biertje of twaalf gehad denk ik', lacht Van der Laan.

Beste ervaring ooit

Aangekomen bij het Arena gedeelte, waar de finish uitstekend te zien is, zijn er nog zo'n vijf rondjes te rijden. 'Daar ben ik snel de tribune binnen gesneakt, heb weer snel mijn bier-tas leeg verkocht en ben blijven feesten met de menigte. Na de race heb ik mijn tas ingeleverd, ben naar de Fanzone gegaan en heb daar lekker doorgefeest. Ik heb uiteindelijk toch nog zo'n vier tassen verkocht.'
'Ik heb betaald gekregen om Formule 1 te kijken op plekken waar ik normaal gesproken nooit mocht komen', zegt Van der Laan tevreden. 'Dit was ongetwijfeld mijn beste ervaring die ik ooit met Formule 1 heb gehad. Ik heb het shirt meegenomen dat ik tijdens mijn werk aan moest. Dat kost me wel vijftig euro salaris, maar heb ik wel een mooi aandenken.'
De geboren Groninger, die inmiddels in Friesland woont, moest er wel een kort nachtje voor overhebben: Hij moest maandagochtend om half acht weer op het werk zijn.