Abdijconcerten Aduard komt met festivaleditie ter ere van het 60-jarig jubileum

Een jonge violist
Een jonge violist © Abdijconcerten
De Abdijkerk in Aduard staat bekend als een plek waar muzikanten graag een concert geven. ‘Vanuit het westen of het verre zuiden, ze vinden het niet erg er ver voor te moeten reizen’, vertelt Marijke Meijer Drees, gids bij kloostermuseum St. Bernardushof in Aduard.
Door: Daphne Blanken
In het weekend van 16 en 17 september vindt er een festivaleditie van de Abdijconcerten plaats, ter ere van het twaalfde lustrum.

Eerste editie in 1962

De eerste Abdijconcerten vinden plaats in 1962. Jaap Goeman Borgesius is burgemeester van de toenmalige gemeente Aduard en organiseert samen met muzikant Jan Feldbrugge de eerste editie. Het blijkt zo'n grote onderneming dat de mannen hun gezinnen inschakelen voor 'het rondbrengen van raamaffiches, het verkopen van kaartjes aan de zaal, het draaien van de kerkbanken in de juiste positie en het installeren van het podium'. Dit wordt onthuld in het jubileumboekje dat in 2012 is uitgebracht.

Transformatie ondergaan

Niet alleen de kerkzaal, maar ook het huis van Borgesius ondergaat een transformatie. 'Het burgemeestershuis aan het Kaakheem fungeerde in de jaren zestig van de vorige eeuw als kleedkamer, wachtruime, badhuis, restaurant en ziekenboeg.'
Vijftien jaar reis ik al naar het lieflijke kerkje in Aduard
Mariella de Sterke - Violiste in het Autunno Ensemble

Internationaal gezelschap

De inspanningen van Borgesius en Feldman blijken succesvol. In de beginjaren komen vijftien buitenlandse orkesten naar het dorp. Het jubileumboek beschrijft dat deze orkesten waarschijnlijk al in Nederland waren en 'tegen een schappelijke prijs een kleine omweg via Aduard' wilden maken.
'Vijftien jaar reis ik al naar het lieflijke kerkje in Aduard. Het is een barre tocht, het is er meestal bar koud en ik kom bar laat in mijn bed. En ieder jaar is er weer de verrukking van de prachtige akoustiek die ons tot een prachtig concert inspireert', zei Mariella de Sterke, violiste in het Autunno Ensemble in Feestboek: Vijftig Jaar Abdijconcerten 1962-2012.

Akoestiek

Dat de Abdijkerk zo'n goede akoestiek heeft, is min of meer toeval. Het pand was oorspronkelijk niet bestemd voor kerkdiensten, laat staan concerten. 'De Abdijkerk was de ziekenzaal van een groot kloostercomplex aan het einde van de twaalfde eeuw', zegt Meijer Drees. 'Wanneer de katholieke kloosters moeten sluiten in 1594, is de ziekenzaal het enige gebouw dat overblijft.'
De Abdijkerk in Aduard
De Abdijkerk in Aduard © Henk Binnendijk
Waarom leent het gebouw zich zo goed voor concerten? Dat heeft te maken met de bouwstijl. 'Kale bakstenen muren met weinig versieringen, geheel conform het cisterciënzer ideaal van eenvoud en discipline', zijn volgens het jubileumboek dé ingrediënten voor goede akoestiek.
Strijkorkest Fidium Cantus 1963-1968
Strijkorkest Fidium Cantus 1963-1968 © E. Folkers, Groninger Archieven
De goede geluidskwaliteit van het gebouw en de muzikanten die daardoor graag naar Aduard komen hebben ervoor gezorgd dat de traditie van Borgesius en Feldbrugge nog steeds wordt voortgezet.

Pianist en programmeur

Meerdere muzikanten keren vaker terug, zoals strijkorkest Fidium Cantus. Hetzelfde geldt voor pianist Ralph van Raat, die bij de vorige editie ook een concert heeft gegeven. 'Hij vertelt tijdens het concert veel over zijn ideeën over muziek en piano, daarom hebben we hem nu gevraagd als programmeur', vertelt Christina Krikke, voorzitter van Stichting Abdijconcerten.

Programma

Op zaterdag 17 september is er een fietstour door het Groninger landschap. Langs de route worden er vijf concerten gegeven. De tour eindigt met een familievoorstelling waarin weerman Peter Kuipers Munneke vertelt over de Zuidpool. Hierin wordt hij begeleid met muziek door pianist Ralph van Raat.
Peter Kuipers Munneke en Ralph van Raat
Peter Kuipers Munneke en Ralph van Raat © Heather Pinkham
Het volledige programma van het lustrumfestival is te vinden op de website van de Abdijconcerten.