Lng-terminal in Eemshaven in gebruik genomen: 'Half jaar geleden niet gedacht'

Het tweede lng-schip komt aan in de Eemshaven
Het tweede lng-schip komt aan in de Eemshaven © Gasunie
Twee drijvende lng-fabrieken zijn donderdag officieel in gebruik genomen in de Eemshaven. De twee schepen kunnen het vloeibaar gemaakte aardgas weer in gasvorm omzetten, waarna het aan het Nederlandse gasnet gevoed kan worden. De eerste lading lng kwam rond 10.00 uur aan in de Eemshaven.
De twee schepen moeten de Nederlandse capaciteit voor het ontvangen van lng vergroten en Europa helpen minder afhankelijk te worden van Russisch gas. Tot nu toe was er alleen een terminal in de Rotterdamse haven, waar jaarlijks twaalf miljard kubieke meter lng kan worden verwerkt. De terminal in de Eemshaven voegt daar zo'n acht miljard kubieke meter aan toe.
'Dat is ongeveer een kwart van het totale Nederlandse verbruik. Ter vergelijking: we importeerden ongeveer vijf miljard kubieke meter Russisch gas. We kunnen hier meer dan onze eigen afname van het Russische gas compenseren. Dus we kunnen nog iets voor het buitenland doen', zegt Gasunie-directeur Han Fennema.
De lng-terminal in de Eemshaven bestaat uit twee schepen, die bij de Eemshaven liggen aangemeerd. Het vloeibare aardgas wordt op een temperatuur van -162 graden overgepompt in één van de twee schepen, en daar met behulp van warmte gasvormig gemaakt. Daarna wordt het meteen in het gasnetwerk van Gasunie gebracht. De lng wordt geïmporteerd uit het Midden-Oosten en Amerika.
De LNG-terminal in de Eemshaven, met twee schepen voor de opslag van gas
De LNG-terminal in de Eemshaven, met twee schepen voor de opslag van gas © ProNews

Golar Igloo en Exmar S188

De Gasunie huurde de twee schepen in het voorjaar. De bijna driehonderd meter lange Golar Igloo kwam zondag aan in de Eemshaven, de Exmar S188 van 120 meter arriveerde dinsdag. De eerste lng-tanker die de twee schepen moet bedienen, de Murex, ligt al ruim een dag voor anker ten noorden van Schiermonnikoog. Het gas dat door dat vaartuig geleverd wordt, kan half september aan het gasnet worden gevoed.
Beelden van de nieuwe terminals
Beelden van de nieuwe terminals © Steven Radersma/RTV Noord

Einde een prijsstijgingen?

Ook Duitsland heeft vijf van dit soort lng-installaties. Daar komt volgens Fennema nog een zesde bij, op land. 'Daarmee komen we toch wel een heel eind. Ik hoop dat we met deze terminals de schaarste aan gas en de onzekerheid in de markt verminderen, zodat de prijzen gaan dalen. Die zijn vreselijk voor huishoudens die hun rekeningen niet meer kunnen betalen en bedrijven die hun producties moeten stilleggen, zoals Aldel in Delfzijl.'
De nieuwe terminals
De nieuwe terminals © Steven Radersma/RTV Noord
Fennema waarschuwt dat hij geen concrete uitspraken kan doen over de prijzen. Hij verwacht wel een daling. 'Wat ik heb geleerd: als er meer aanbod komt, dan daalt de prijs. En minder onzekerheid in de markt zou een prijsverlagend effect moeten hebben.'
Over vijf jaar hoop ik dat de wereld er heel anders uitziet
Han Fennema - Directeur Gasunie
Voor de lng-terminal op volle capaciteit kan draaien is het eind november, begin december. Tot die tijd worden er nog technische werkzaamheden verricht. Bovendien is een stikstoffabriek in Zuidbroek nog niet klaar voor productie. Die zou in oktober op volle kracht moeten kunnen draaien.
Rob Jetten in de Eemshaven over de komst van de lng-terminals
De stikstof is nodig om buitenlands gas in Nederland te kunnen gebruiken omdat dat een andere samenstelling heeft dan Gronings gas waar Nederland op is ingesteld.

Vijf jaar

De terminal in de Eemshaven wordt de komende vijf jaar ingezet. Fennema: 'Over vijf jaar hoop ik dat de wereld er heel anders uitziet. Je weet nu ook nog niet hoeveel energie we dan hebben bespaard en hoe snel het gebruik van waterstof toeneemt. We hebben de komende vijf jaar in ieder geval zekerheid. In januari hadden we hier niet over nagedacht. We zijn heel trots dat we dit voor elkaar hebben gekregen, met dank aan de samenwerking met Groningen Seaports, Wagenborg, gemeenten, het Rijk en onze klanten.'