Auto's op westelijke ringweg rijden straks over piepschuim

De eps blokken waarop de fundering gebouwd gaat worden
De eps blokken waarop de fundering gebouwd gaat worden © Elwin Baas/RTV Noord
De westelijke ringweg in de stad Groningen gaat met zeker vijf meter omhoog. Dit gebeurt met onder andere een soort piepschuim.
'De ondergrond is hier zo slecht, als we dit zouden ophogen met zand zou het veel te veel gaan zakken', legt Bert Kramer van aannemer Combinatie Herepoort uit.

Dicht in elkaar geperst

'Dus we hebben hier voor een licht materiaal gekozen: eps. Dat is een soort piepschuim dat je ook gebruikt als je je huis gaat isoleren', vervolgt hij. Dit piepschuim is echter veel dichter in elkaar geperst, waardoor het geschikt is als ophoopmateriaal.
Westelijke ringweg gaat de hoogte in met hulp van piepschuim
Het piepschuim kan al die auto's niet alleen gaan dragen, 'je merkt nu ook al dat je er wat in wegzakt', aldus Kramer. 'Daarom komt er straks een folieconstructie overheen. Daarna brengen we er zand overheen met een fundering. Als er dan asfalt op komt, is het een hele sterke constructie geworden die je niet zomaar meer indrukt.'
'De kunst is nog wel om de lichtmasten goed vast te zetten', legt Kramer uit. 'Er is al een constructie gemaakt van beton waar een keerwand in moet komen, daar moet een afscheiding en alles op vastgemaakt worden. Je hebt wel een stevige constructie nodig waar je je materiaal op vast kan zetten. In dat piepschuim blijft niks zitten.'

Winter

Eps gebruiken om wegen te verhogen is niet helemaal nieuw, 'maar in deze hoeveelheid heb ik het nog niet eerder meegemaakt. Er wordt hier ontzettend veel piepschuim gebruikt, wat ook op maat wordt aangeleverd.'
En daar is Kramer maar wat blij mee. 'Als we dat hier op maat hadden moeten zagen, was het net winter geweest, zoveel witte korreltjes komen daar af.' Niet alleen is het fijn dat het op de werkplaats geen bende wordt, 'ook de overlast voor de omgeving kunnen we zo beperken'.
De blokken liggen dicht tegen elkaar
De blokken liggen dicht tegen elkaar © Elwin Baas/RTV Noord
De westelijke ringweg gaat vanaf oktober op verschillende plekken van twee naar één rijstrook. 'We hebben bijna geen ruimte om aan de zijkant een tijdelijke weg aan te leggen. We zitten hier met bomen die allemaal beschermd zijn, dus we moeten het doen met de ruimte die we nu hebben tussen de bomen. Het verkeer zal dit wel merken.'
Kramer verwacht dat de weg in de tweede helft van 2023 op de goede hoogte is. 'Dan rijd je vijf meter hoger dan dat je nu doet. Dan zegt iedereen hopelijk: Goh, het is toch wel mooi geworden.'