Stad wil meer deelauto's: 'Groningen loopt hierin achter'

Een deelauto bij iemand voor de deur in Haren
Een deelauto bij iemand voor de deur in Haren © OOG TV
In de gemeente Groningen moeten de komende jaren meer deelauto's beschikbaar komen. Naast de deelfiets en de deelscooter vindt het college van burgemeester en wethouders de deelauto een goede manier om, in eigen woorden, 'de openbare ruimte terug te winnen'.
Een auto neemt immers veel ruimte in, is de redenatie van het stadsbestuur. En dan staat het vervoermiddel ook nog eens een groot deel van de dag stil.
Eén deelauto kan, zo blijkt uit onderzoek, vier tot elf 'eigen' auto's vervangen. Als dat echt gebeurt scheelt het ruimte op straat. Die kan dan mogelijk omgezet kan worden in fietsparkeerplaatsen of groen, zoals de gemeente graag wil.

Groningen loopt achter

Zo ver is het nog niet, weet ook wethouder Philip Broeksma (GroenLinks). 'Groningen loopt achter op andere steden als het gaat om deelauto's', weet hij. 'Daarom gaan we een kwartiermaker aanstellen. Die krijgt als taak om de deelauto te stimuleren.'
Momenteel staan er 118 deelauto's in Groningen, vooral van Greenwheels en MyWheels. Die auto's moet je terugbrengen naar de plek waar je hem vandaan haalt. Wethouder Broeksma hoopt dat er straks ook deelauto's komen die je kunt achterlaten waar je wilt, net als nu al gebruikelijk is bij deelfietsen en deelscooters.

Goed voor portemonnee?

De deelauto kan volgens Broeksma ook financieel interessant zijn, al zijn ze momenteel per rit nog duurder dan wanneer je je eigen auto gebruikt. 'Dat klopt, maar de wegenbelasting en de verzekering zitten erbij in en de auto wordt schoongemaakt. En het scheelt CO2-uitstoot: we willen namelijk dat deelauto's allemaal elektrisch worden.'
'Een eigen auto is ook niet goedkoop, die kost zo een paar honderd euro per maand', zegt Broeksma. 'We willen inwoners daarom de mogelijkheid geven een deelauto te gebruiken. Er zijn al wijkverenigingen die bij ons aankloppen, en zeggen dat ze dit graag willen proberen. Dat willen we dan ook faciliteren.'
'De kwartiermaker kan in die buurten langsgaan als een aantal gezinnen dat interessant vindt. Die kan de mensen dan helpen om de volgende stap te zetten.'
De gemeente stelt 200.000 tot 300.000 euro per jaar beschikbaar om meer deelauto's naar Groningen te laten komen.