Verhuizing Pannekoekschip houdt de gemoederen bezig: 'Waarom moeten zeven ondernemers wijken voor één?'

Het huidige Pannekoekschip in het Schuitendiep
Het huidige Pannekoekschip in het Schuitendiep © Robert Pastoor/RTV Noord
Al sinds 2017 wordt er gesproken over een mogelijke verhuizing van het in Groningen wereldberoemde Pannekoekschip. Inmiddels krijgt die verplaatsing een definitiever karakter. Omwonenden roerden zich eerder ook al, maar dat deden ze woensdagavond opnieuw. Toen sprak de gemeenteraad van Groningen voor de derde keer over de kwestie. Eén ding lijkt zeker: ook de onlangs aangetreden gemeenteraad gaat niet voor de verplaatsing liggen.
Er kwamen tientallen belanghebbenden dan wel belangstellenden af op de vergadering, een opkomst die niet vaak voorkomt bij gemeentelijke vergaderingen. De mensen werden verspreid door het Stadhuis, omdat ze niet allemaal in de vergaderruimte konden zitten. Kersverse wethouder Rik van Niejenhuis (PvdA) besloot vanuit de vergaderruimte af te dalen naar de ruimte onderin het gebouw om de aanwezigen die niet in de raadskamer pasten, te verwelkomen.

Oosterhaven

Ironisch zaten die aanwezigen in een ruimte waar een grote muurschildering van de Oosterhaven te bewonderen valt. In die haven moet het schip, een ander schip dan het huidige Pannekoekschip, de onderneming voortzetten.
Wethouder Van Niejenhuis verwelkomt de overige belangstellenden
Wethouder Van Niejenhuis verwelkomt de overige belangstellenden © Robert Pastoor/RTV Noord
'Ondanks haar rijke nautische verleden heeft Groningen nog maar zeer weinig ligplaatsen voor de beroepsvaart. Dit schip is een persiflage van een driemaster', zegt Koos Haarsma namens meerdere omwonenden die tegen de komst van het schip zijn. Ook havenmeester Christa Beuker laat van zich horen: 'Dit schip gaat de komende vijftig jaar niet meer weg, er zal geen dynamiek meer zijn.'

'Haven verliest dynamiek'

Volgens de kenners en liefhebbers is de Oosterhaven uniek in haar soort. Dat is een haven waar boten komen én gaan. Met de komst van 't Pannekoekschip vrezen ze niet alleen voor overlast van stank en geluid, maar ook voor het open karakter van de haven. 'Wij maken ons ernstig zorgen over het verlies van dynamiek in de haven. Het conflicteert niet alleen met bewonersbelangen, maar ook met de watersportbelangen', zegt opnieuw Haarsma.

Van Diepenring naar Oosterhaven

De tegenstanders, in totaal zo'n vijftig, hebben hun hoop nu gevestigd op de gemeenteraad. Raadsleden zijn in de positie om de wethouder terug te roepen en eerder gemaakte afspraken met de ondernemers van de horecagelegenheid te annuleren. 'Er is nog geen voldongen feit', zei de wethouder. 'Als de raad dit niet wil dan heeft het college zich daar aan te houden.' Niks wijst er op dat de raad voor het voornemen gaat liggen.
De afspraak is namelijk als volgt: het huidige Pannekoekschip aan het Schuitendiep gaat samen met twee andere woonboten verdwijnen. De gemeente koopt die drie boten aan voor vijf ton en voert ze vervolgens af, op kosten van diezelfde gemeente. Die vrijgekomen kade kan dan worden gebruikt voor recreatiedoeleinden. De horecaondernemers hebben al een ander schip laten overkomen en dat wordt dus aangemeerd in de Oosterhaven. Gemeente blij, ondernemers blij; dat is de strekking van beiden.

'Bedrijfsvoering komt niet in gevaar'

De tegenstanders zijn stukken minder blij. Zo kan havenmeester Beuker de kade die naar het Pannekoekschip gaat niet langer verhuren. Die kade wordt nu nog gebruikt om onder meer zes charterschepen te laten aanmeren. Beuker benadrukt dat die schepen net zo goed van ondernemers zijn. 'Waarom moeten er zeven ondernemers, inclusief ikzelf, wijken voor één? Wij moeten meters aan kade afstaan en dat kost ons als jachthaven een groot gedeelte van ons bestaan. Die kade wordt nu het hele jaar ingenomen door slechts één schip.' De wethouder denkt dat de bedrijfsvoering van de jachthaven niet in gevaar gaat komen. 'Mocht dat zo zijn dan is dat absoluut niet de intentie van ons. Daar gaan we dan met elkaar naar kijken', zegt hij toe.

Begrip voor zorgen

Eigenaresse Marjon Meiboom van 't Pannekoekschip was woensdagavond ook aanwezig, maar sprak niet in. Ze hoorde vooral kritiek op de komst van haar onderneming. Ze had moeite met de teksten van sommigen want die zouden aantoonbaar niet kloppen, laat ze weten. Wel heeft ze begrip voor de zorgen, maar ze vertrouwt op de afspraken die ze in een eerder stadium met de gemeente zijn gemaakt. 'Er zijn genoeg mensen die het wel leuk vinden dat wij komen. Ik voel mij daar nog altijd erg welkom en we hebben een goede afspraak met de gemeente.'

Politiek

De coalitiepartijen, inclusief D66, Student en Stad, Stadspartij en PVV, zien geen bezwaren tegen de verplaatsing. 'Het opkopen van de schepen aan het Schuitendiep kan zorgen voor nieuwe ontwikkelingen op die plek. En de verplaatsing naar de Oosterhaven kan ook voor een impuls zorgen aan de Oosterhaven', zegt Vincent Boswijk (D66). Wel zijn praktisch alle partijen het erover eens dat de communicatie richting de omgeving, wederom, geen schoonheidsprijs verdient.
De Oosterhaven (archief)
De Oosterhaven (archief) © RTV Noord
De kritiek op het plan komt vooral van het CDA. Raadslid Jalt de Haan laat geen moment onbenut om zijn onvrede te laten horen. 'Aan die kade in de Oosterhaven worden nu vele schepen ontvangen. Schepen van Eurosonic en Winterwelvaart zullen hierdoor geraakt worden. Hij noemt het gehele proces 'schimmig' en dat valt verkeerd bij de wethouder. 'Het heeft er ook mee te maken dat bewoners laat betrokken zijn en dat vind ik schimmig.'
Ook de VVD laat van zich horen: 'De gemeente draait op voor allerlei kosten en het verplaatsen van het bedrijf gaat in tegen ander beleid en tegen het bestemmingsplan. Waarom weegt het belang van dit schip zwaarder dan dat van omwonenden en dat van de jachthaven?', vraagt Rik Heiner zich af.

'Zorgvuldig'

Toch ziet de wethouder dat anders. Hij noemt het 'zorgvuldig'. Bewoners van de Oosterhaven balen ervan dat ze slechts één dag voor de speciaal belegde persconferentie van destijds te horen kregen dat het schip naar de haven kwam. 'Het is goed gebruik om mensen vóór de persconferentie in te lichten en dat is hier gebeurd', verdedigt de stadsbestuurder. 'Er is lange tijd gesproken met één partij, de ondernemers, en het is gebruikelijk dat je pas naar buiten komt als je een overeenkomst hebt. Als je een overeenkomst sluit met één iemand, dan raakt dat in ons drukke landje echter bijna altijd de belangen van een ander.'