Opnieuw overname in auto- en fietsenbranche: Century neemt Velodroom Roden over

Alex Kapma (links) van Velodroom en Erik Meems van Century
Alex Kapma (links) van Velodroom en Erik Meems van Century © Loek Mulder/RTV Noord
Samen verkopen autodealer Century en fietsenzaak Velodroom jaarlijks nu al meer dan 10.000 auto’s, fietsen en andere ‘mobiliteitsproducten’. Een aantal dat de komende jaren met nieuwe ideeën rond duurzaam vervoer verder moet stijgen.
Een maand nadat de overname door het landelijke autobedrijf Broekhuis van de oer-Groninger megafietsenzaak Belga bekend werd, is er opnieuw een fusie in dit veld. De Groninger dealerorganisatie Century koopt Velodroom in Roden, een van de grootste fietsenzaken in de regio.
Woensdag hebben beide directeuren-eigenaar Erik Meems van Century en Alex Kapma van Velodroom de handtekeningen onder het contract gezet.

In de lift

Beide sectoren kruipen naar elkaar toe. Vanuit de automotive is dat deels vanuit noodzaak, want de autoverkopen zijn de laatste jaren gedaald. Dat in tegenstelling tot de afzet van fietsenwinkels, die geweldig in de lift zit, aangejaagd door corona en de opkomst van de elektrische fiets.
Dat de sectoren elkaar opzoeken heeft veel te maken met de kansen die ze zien in allerlei nieuwe vervoersideeën. ‘Mensen zijn op zoek naar duurzaam vervoer’, zegt Century-directeur Meems. ‘Wij moeten dus over meer durven praten dan alleen over auto’s. Een gemeente als Groningen beperkt de toegang van benzine- en dieselauto’s tot de stad. Klanten vragen naar alternatieven. En als je dan alleen in auto’s doet, wordt dat ingewikkeld.’

Pionieren met elektrische bakfietsen

Voorzichtig was Century al wat aan het pionieren met elektrische bakfietsen, elektrische stadsautootjes en het dealerschap van Carver, een overdekte elektrische scooter. Ook was Century sinds een jaar of wat dealer van het Duitse fietsmerk Kalkhoff. ‘Best een interessant project, die fietsen in de showroom’, zegt Meems. ‘Maar mensen komen ook terug met een lekke band of een kapotte bel. Dat was wel een beetje zoeken.’
Voor Meems was de tijd ook rijp voor een volgende stap in de ontwikkeling van Century, nadat zo’n anderhalf jaar geleden het proces van schaalvergroting en het verdwijnen van de kleinere dealers werd afgerond. Het mondde uit in de autocampus in Groningen, een groot dealerbedrijf voor meerdere merken, met daarbij allerlei randactiviteiten als een wasstraat, laadpalen en schadeafhandeling.

Verwoestende brand

Bij Alex Kapma van Velodroom liepen de persoonlijke en zakelijke overwegingen voor de verkoop wat meer door elkaar. Ruim twee jaar geleden legde een verwoestende brand zijn met veel passie opgebouwde Bike-Life fietsenwinkel volledig in de as. Hij had daarbij enig geluk dat veel van de inventaris gespaard bleef omdat Kapma kort ervoor al een begin had gemaakt met de opbouw van zijn nieuwe zaak, aan de andere kant van de straat, in een zijvleugel van de Kampeerhal.
De ingrijpende brand trok een enorme wissel op de nieuwe start. Niettemin kon Kapma een paar maand later de deuren van Velodroom openen, midden in coronatijd. Aangejaagd door het enthousiasme waarmee mensen tijdens de pandemie op de fiets stapten, schoten bij Velodroom de omzetten de hoogte in. ‘Nu al realiseren we op een omzet die we in 2025 voorspelden', zegt Kapma.
Ik ben gewoon iemand die in zijn schuurtje is begonnen met sleutelen aan fietsen
Alex Kapma - Velodroom
Maar het werd allemaal ook wel erg groot, zegt Kapma: ‘Ik heb vanuit de overkant een enorme stap gemaakt, kijk alleen al naar de 25 man personeel die ik hier onder mijn hoede heb. Maar ik ben eigenlijk helemaal geen manager. Ik ben gewoon iemand die in zijn schuurtje is begonnen met sleutelen aan fietsen. En nu opeens, dertig jaar later, heb ik een zaak als deze. Ik kan dus wel wat hulp gebruiken in de aansturing. En die vind ik bij Century.’
Beste tweewielerzaak?
Velodroom bestaat twee jaar en verkoopt jaarlijks zo'n tweeduizend fietsen. De omzet ligt rond de 5,5 miljoen euro. Century, dat deels in eigendom is van auto-importeur Pon in Amersfoort en in meerderheid van Meems, zet jaarlijks zo’n tweehonderd miljoen euro om en verkoopt zo’n achtduizend auto’s. Erik Meems heeft na de overname de meerderheid van de aandelen in Velodroom.

Velodroom bereidt zich momenteel voor op de verkiezing van beste rijwielzaak van het land. De zaak in Roden is een van de vijf genomineerden voor de titel. ‘Alsof alles samenvalt’, zegt Kapma.

Dat die ondersteuning juist komt vanuit de autobranche, is best opmerkelijk, vindt Kapma. ‘Je kunt ook zeggen dat er tegengestelde belangen zijn. Wij willen mensen uit de auto hebben en op de fiets. En Century wil het liefst de mensen van de fiets in de auto krijgen.’
Kapma hoopt van Century te leren over zaken als voorraadbeheer en werkplaatsefficiëntie. En andersom denkt hij het autobedrijf nog wel wat te kunnen bijbrengen rond ‘beleving’. Want naar zijn smaak is een autoshowroom in tegenstelling tot zijn eigen fietsenzaak toch een wat kille bedoening.
Waar Kapma ook veel van verwacht is de ontwikkeling van de zakelijke leasemarkt voor fietsen. Kapma: ‘Leasen van fietsen gebeurt in Nederland veel door autoleasebedrijven. Het is echter ingewikkeld en duur. Wij hopen dat met Century toegankelijker te maken.’

Moeilijk om de zaak uit handen te geven

De verkoop mag dan allerlei pluspunten hebben, het is voor Kapma geen eenvoudig besluit geweest. ’Ik vind het ontzettend moeilijk de zaak uit handen te geven’, zegt hij, zichtbaar geëmotioneerd. Zijn zaak is meer dan een winkel waar tweewielers worden verkocht, het is ook zijn leven geworden, en dat van zijn vrouw, gezin en familie. Want ook zijn zus verleent hand- en spandiensten in de commercie en vader Kapma maakt zich ook vrijwel iedere dag nuttig in de winkel.
Ook al is Kapma niet langer volledig eigenaar van Velodroom, hij blijft directeur en aanwezig op de werkvloer. Dat moet ook, vindt Kapma. ‘Mensen hebben een band met hun fietsenmaker. Wanneer ik zomaar zou vertrekken zijn veel klanten niet blij.’
‘Alex blijft de ondernemer hier’, vult Erik Meems aan. ‘Geen zorgen dat ik iedere dag naar Roden rij.’