Vrijwilligers Museumspoorlijn STAR klaren monsterklus: grote stoomlocomotief gerestaureerd
Drie dezelfde locomotieven
Na de oorlog zijn vele honderden locomotieven in dienst gekomen van de diverse spoorwegmaatschappijen. Bij de Deutsche Reichsbahn in de DDR (Oost-Duitsland) zijn in begin jaren '60 200 exemplaren verbouwd tot '52.8', de zogenaamde 'Reko-lokomotiven' (Rekonstruktion). De locomotieven kregen nieuwe ketels en veel modificaties. De eerdere 'versoberingen' werden daarmee min of meer ongedaan gemaakt. Vele exemplaren van dit type hebben tot ver in de jaren '80 van de 20ste eeuw dienst gedaan. De laatste werd zelfs pas in 1994 officieel buiten dienst gesteld.
De STAR heeft nu drie dezelfde locomotieven waarvan twee bedrijfsvaardig
De 52 8082 is een zusterlocomotief van de 52 8060 en in technisch opzicht nagenoeg identiek. De 52 8060 heeft bij de STAR de 'normale' zwart/rode uitmonstering die kenmerkend is voor Duitse stoomlocomotieven. Verder heeft het een grotendeels roodbruin drijfwerk. Door verfgebrek werden diverse locomotieven in de DDR niet meer voorzien van mooi rood drijfwerk, maar soms van roodbruine menie. Net wat voorhanden was om er op te smeren. Hierdoor is de 52 8082 toch een beetje onderscheidend ten opzichte van de 52 8060.
De 'Rus' (TE 5933) is ook een zustermachine van de 8082 en 8060. Deze is als 52 5933 in dienst gesteld en in 1944 vrij snel aan het oostfront in Russische handen terechtgekomen. Die locomotief heeft dus nooit de modificaties gekregen die de 8082 en 8060 wel hebben gehad.