Fietsers en rolstoelers kunnen vanaf december weer rijdend de Gerrit Krolbrug passeren

De kapotgevaren Gerrit Krolbrug wordt verwijderd (archief)
De kapotgevaren Gerrit Krolbrug wordt verwijderd (archief) © Jeroen Berkenbosch/RTV Noord
Aan weerszijden van één van de twee fiets- en loopbruggen over het Van Starkenborghkanaal in de stad Groningen wordt een hellingbaan aangelegd.
Die hellingbanen langs de oevers van het kanaal bestaan uit een steigerconstructie. Het zorgt ervoor dat de brug weer per fiets, scooter, scootmobiel of rolstoel te passeren is.
De fiets- en loopbruggen bij de kapotgevaren Gerrit Krolbrug zijn momenteel alleen via een trap met een fietsgoot te bereiken. Fietsers kunnen met de fiets aan de hand passeren, maar mindervaliden moeten omrijden.

Plannen gepresenteerd

Rijkswaterstaat presenteerde de plannen eerder deze week tijdens een informatiebijeenkomst in Groningen. De verwachting is dat de hellingbanen in december dit jaar in gebruik genomen worden. Tijdens de aanleg is de westelijke loop- en fietsbrug dicht. De andere blijft open.

Voorkeursvariant van 4,5 meter gekozen

De Gerrit Krolbrug werd in mei 2021 aangevaren door een schip en raakte onherstelbaar beschadigd. Er komt een nieuwe brug, maar hoe die er precies komt uit te zien is nog onderwerp van discussie. De gemeente Groningen koos in oktober vorig jaar uiteindelijk voor een variant van 4,5 meter hoogte, ondanks bezwaren van omwonenden en een deel van de oppositie die drie meter wilden.