Provincie wil harde afspraken met kabinet over N33 en trein Stadskanaal

Het spoor bij museumspoorlijn STAR in Stadskanaal, de beoogde stationslocatie voor de trein naar Stadskanaal
Het spoor bij museumspoorlijn STAR in Stadskanaal, de beoogde stationslocatie voor de trein naar Stadskanaal © Martijn Folkers/RTV Noord
De provincie Groningen werkt aan een plan met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om grote projecten die vast zijn gelopen alsnog van de grond te krijgen.
De projecten worden prominent genoemd in de nieuwe mobiliteitsvisie van de provincie Groningen. In het lijvige document wil de provincie de brede welvaart van alle inwoners van Groningen verbeteren, door onder meer flink te investeren in de infrastructuur. Die visie wijkt af van de eerdere gedachte dat deze verbindingen vooral gericht zijn op capaciteit.
Een aantal vastgelopen projecten moet middels een intensieve lobby alsnog vlot worden getrokken. ‘We werken aan deze zogeheten Ontwikkelagenda om een aantal grote Rijksinfraprojecten van de grond te krijgen’, zegt gedeputeerde Fleur Gräper. ‘Denk hierbij aan de Lelylijn, maar ook aan de verdubbeling van de N33 en de spoorlijn Veendam-Stadskanaal.’

Doel is meer welvaart voor iedereen

De laatste twee projecten zijn om verschillende redenen nog niet van de grond gekomen. Zo moest de provincie een groot bedrag dat bestemd was voor de verdubbeling van de N33 tussen Zuidbroek en Appingedam doorschuiven naar de zuidelijke ringweg. De trein naar Stadskanaal bleek na nieuwe berekeningen ruim vijftig miljoen euro duurder te worden.
Wij zeggen nu: deze projecten dragen bij aan een brede welvaart
Fleur Gräper - gedeputeerde
In de nieuwe mobiliteitsvisie wordt omschreven dat investeren in deze projecten onmiskenbaar bijdraagt aan de economische ontwikkeling van verschillende delen van Groningen. ‘In het verleden werden dergelijke projecten beoordeeld op het aantal reizigers die er gebruik van wilden maken’, zegt Gräper. ‘Wij zeggen nu: deze projecten dragen bij aan een brede welvaart. In onze nieuwe mobiliteitsvisie moet onderwijs voor iedereen bereikbaar zijn, hetzelfde geldt voor zorg. De verbindingen zijn een middel om dat doel te bereiken.’

Masterplan Zeehavens

Naast de Ontwikkelagenda is de provincie met de verschillende ministeries in gesprek over het opstellen van een Masterplan Zeehavens. De groei van de havens in Delfzijl en Eemshaven zorgt ervoor dat er geïnvesteerd moet worden in infrastructuur en ook daarin komt de N33 naar voren als weg die verdubbeld moet worden.
Hectometerpaaltje op de N33
Hectometerpaaltje op de N33 © 112Groningen
We zien dat het Rijk af en toe met verlekkerde ogen naar het Eemsdelta-gebied kijkt
Fleur Gräper - gedeputeerde
‘We zien dat het Rijk af en toe met verlekkerde ogen naar het Eemsdelta-gebied kijkt’, constateert Gräper. ‘Er gebeurt natuurlijk veel rondom de ontwikkeling van waterstof en de Oostpolder. Ik denk dat het Rijk terecht constateert dat dit van nationaal belang is. Maar als het van nationaal belang is moet je ook zorgen voor de bijbehorende infrastructuur. Wij zorgen voor de realisatie van het onderliggende verkeersnetwerk, zij moeten zorgen voor de Rijksinfrastructuur.’

Provincie houdt de hand op de knip

De provincie zegt terughoudend te zijn met het trekken van de portemonnee. Tussen 2022 en 2027 is er ruim 550 miljoen euro in de provinciebegroting beschikbaar voor mobiliteit, maar een groot deel ervan (340 miljoen) is bestemd voor de het laten rijden van alle bussen en treinen. Verder is er in totaal 22 miljoen bestemd voor het verbeteren van de verkeersveiligheid en wordt er nog eens zestig miljoen geïnvesteerd in beheer en onderhoud.
‘We hebben zelf al vele miljoenen gereserveerd voor deze projecten’, zegt Gräper. ‘We willen al een deel zelf financieren. Maar we zeggen ook: het is infrastructuur waar Nederland beter van wordt, daar mag het Rijk ook de portemonnee voor trekken.’

Fiets wordt nog belangrijker

Naast het investeren in weg en spoor wil de provincie samen met de gemeente Groningen dat het stationsgebied in Groningen via een nieuwe aftakking ook aan de zuidkant bereikbaar wordt. Verder wil het blijven investeren in het verbeteren van fietspaden. De provincie heeft in de nieuwe mobiliteitsvisie de doelstelling uitgesproken dat er in 2027 twintig procent meer Groningers op de fiets zitten ten opzichte van 2017.