Werken op grote hoogte: 2000 kilometer aan geleiders in nieuwe hoogspanningsmasten

Een deel van de 'stroomsnelweg' tussen de Eemshaven en Hoogkerk
Een deel van de 'stroomsnelweg' tussen de Eemshaven en Hoogkerk © Steven Radersma/RTV Noord
Het werk aan de nieuwe 380 kV-stroomverbinding tussen de Eemshaven en Hoogkerk is bijna voltooid. Het aanbrengen van de geleiders nadert zijn afronding.
'Of ik hoogtevrees heb?', vraagt monteur Bas Wessel terwijl hij op een bijna vijftig meter hoge traverse van een gloednieuwe hoogspanningsmast zit. ‘Neuh, niet echt. Ik kan niet goed diepte zien, dus daar heb ik geen last van.’
Monteur Bas Wessel is niet bang om op grote hoogte te werken
Monteur Bas Wessel is niet bang om op grote hoogte te werken © Steven Radersma/RTV Noord

Stroomsnelweg

Bas werkt voor de technische dienstverlener SPIE die door netbeheerder Tennet is ingeschakeld om de nieuwe ‘stroomsnelweg’ tussen de Eemshaven en Hoogkerk van geleiders te voorzien. Die nieuwe stroomsnelweg is nodig om grote hoeveelheden stroom over lange afstanden te kunnen transporteren. In de afgelopen jaren werden daarom 120 nieuwe masten opgericht in het landschap van Noord-Groningen.
Zo gaat de bouw van de nieuwe hoogspanningssnelweg in Noord-Groningen

Twee pylonen

Iedere mast bestaat uit twee witte, slanke pylonen. Gemiddeld zijn ze 55 meter hoog. Maar als een waterweg moet worden gekruist, hebben ze een lengte van 75 meter, zodat schepen veilig onder de geleiders door kunnen varen.
‘Het is mooi werk’, zegt Frank Stegers van Tennet. ‘We bouwen een verbinding van marathonlengte (42 km). Daarmee zorgen we ervoor dat Nederland straks alle stroom fatsoenlijk verdeeld kan krijgen.’
Een hoogwerker naast één van de pylonen
Een hoogwerker naast één van de pylonen © Steven Radersma/RTV Noord

'Onze jongens moesten eerst even wennen'

Het voorbereidende werk voor deze verbinding heeft vele jaren in beslag genomen. De daadwerkelijke bouw en installatie duurt drie jaar, waarvan er nu twee en een half voorbij zijn. Het trekken van de geleiders tussen de 120 masten is een omvangrijk karwei dat twee jaar in beslag neemt. ‘Onze jongens moesten er eerst wel aan wennen’, zegt Frank Brinkman van SPIE. ‘Het werken aan de oude vakwerkmasten is eenvoudiger. Maar je went er aan.’

2000 kilometer

De geleiders zijn gemaakt van een aluminiumlegering. In totaal wordt er bijna tweeduizend kilometer van deze geleiders tussen de Eemshaven en het hoogspanningsstation Vierverlaten bij Hoogkerk getrokken. Als de kabels in de masten zijn gehangen wordt het werk afgerond door monteurs in bakjes die aan de geleiders hangen.
De geleiders zijn gemaakt van een aluminiumlegering
De geleiders zijn gemaakt van een aluminiumlegering © Steven Radersma/RTV Noord
Die bakjes lijken wel wat op kleine bootjes, die langzaam langs de kabels kruipen, vandaar dat dit proces ‘invaren’ heet. De monteurs in de bakjes brengen onder meer afstandhouders aan tussen de geleiders. Die afstandhouders zorgen ervoor dat de geleiders niet dicht bij elkaar kunnen komen.
Als het werk volgens schema verloopt, zijn alle geleiders eind dit jaar aangebracht. Halverwege volgend jaar kan de nieuwe verbinding in gebruik worden genomen.