Geen spoorverdubbeling tussen Scheemda en Winschoten, toch kortere reistijd

Een trein op het spoor tussen Groningen en Duitsland
Een trein op het spoor tussen Groningen en Duitsland © Dennis Venema/ Archief RTV Noord
Technische oplossingen en een snelheidsverhoging in plaats van de verdubbeling van het spoor tussen Winschoten en Scheemda gaan er voor zorgen dat de treinreis met de tussen Groningen en Bremen toch twintig minuten sneller wordt. Dat is het plan dat het provinciebestuur donderdag bekend heeft gemaakt.
Met deze oplossing blijven de kosten binnen het budget van bijna tweeënveertig miljoen euro en wordt een kostenoverschrijding van vijfentwintig miljoen euro voorkomen.

25 miljoen euro meer

Projectleider Tjeerd Postma van de provincie: ‘Het spoor tussen Winschoten en Scheemda is 4,2 kilometer lang. Dat wilden we verdubbelen om treinen sneller te laten rijden. Maar om sneller te mogen rijden, moet het baanvak vanwege de slappe ondergrond flink worden verstevigd. Uit nieuwe berekening blijkt dat dat het 25 miljoen euro meer gaat kosten dan het budget dat Provinciale Staten beschikbaar heeft gesteld. Die hogere kosten worden onder meer veroorzaakt doordat het benodigde materiaal fors duurder is geworden.’
Station Scheemda
Station Scheemda © RTV Noord / Bram Koster

Technische oplossingen

De verdubbeling van het spoor moest ervoor zorgen dat de treinreis met de Wunderline, de trein tussen Groningen en Bremen, aanzienlijk sneller zou worden. Nu de verdubbeling is afgeschoten wordt tijdwinst geboekt met technische oplossingen.
Postma: ‘We leggen slimmere wissels aan bij stations, waardoor treinen met een hogere snelheid de stations in en uit kunnen rijden. Op het traject Groningen - Leer scheelt dat een kwartier, met aanpassingen verderop aan het Duitse spoor kan nog eens vijf minuten worden gewonnen.’

Friesenbrücke in gebruik

De tijdwinst wordt behaald als de nieuwe Friesenbrücke, de spoorbrug over de Ems, in 2024 in gebruik wordt genomen. Postma: ‘Nu duurt de treinreis Groningen - Bremen ongeveer twee uur en vijftig minuten. Als de Friesenbrücke klaar is duurt het nog twee uur en zesentwintig minuten en in 2030 duurt de reis nog twee uur en elf minuten. Dan kan de Wunderline qua reistijd concurreren met de auto.’
Aanwonenden van het baanvak Scheemda - Winschoten zijn inmiddels op de hoogte gebracht dat de spoorverdubbeling er niet komt. Het gaat volgens Postma om zo’n driehonderd mensen die intensief hebben meegedacht over de inpassing van verdubbeling in de direct omgeving van hun woningen.