Is de deelscooter straks verleden tijd? 'Misschien kunnen we er wel zonder'

Deelscooters in Stad
Deelscooters in Stad © Stef Bandstra/RTV Noord
Verschillende partijen in de Groningse gemeenteraad denken hardop na over het nut en de noodzaak van de deelscooter. De grootste partij in de raad, GroenLinks, ziet de recente komst van deelfietsen als mogelijke genadeklap voor de deelscooter.
'We beginnen ons als GroenLinks af te vragen of de deelscooters nog nodig zijn nu er steeds meer deelfietsen zijn in Groningen', zegt raadslid Benni Leemhuis. 'Misschien kunnen we er wel zonder.'

Autoritjes en ruimte op de stoep

Sinds de komst van de deelscooter zijn er voor- en tegenstanders van de tweewielers die je via een app kunnen huren. Voorstanders wijzen op het gemak en de wens dat de deelscooters autoritjes vervangen en dus schoner zijn. Tegenstanders wijzen geregeld op de ruimte die de scooters op de stoep innemen en vragen zich af of de snorfietsen wel zo veel autoritten vervangen als soms beweerd wordt.
Groningen zou niet de eerste stad zijn die de deelscooter afschaft. De gemeente Utrecht neemt eind november afscheid van de deelscooter, schrijft RTV Utrecht. Uit onderzoek bleek daar dat gebruikers met deelscooters net zoveel kilometers aflegden als met deelfietsen: 3,7 kilometer per rit.

'Niet blind voor overlast'

Het huidige Groningse contract met deelscooteraanbieders Felyx en Check loopt tot 30 april 2023. Na die tijd mag er best wat veranderen, vindt ook coalitiegenoot Wesley Pechler (PvdD). 'Ik maak zelf gebruik van de deelscooter, maar ben niet blind voor de overlast. Ze blokkeren stoepen, en vervangen meer fiets- en ov-ritjes dan autoverkeer', zegt hij.
'Bovendien gaan sommige gebruikers roekeloos om met de deelscooters', zegt Pechler. 'Als de levensduur van de scooters daardoor niet lang is, vraag ik me af of we dit nog wel moeten doen. Bovendien zouden aanbieders moeten betalen voor het gebruik van de openbare ruimte.'

'Scootergebruikers kunnen ook wel fietsen'

Ook vanuit de oppositie klinkt kritiek op de deelscooter. 'Ik zou ze het liefst zo snel mogelijk vervangen door elektrische fietsen', zegt Leendert van der Laan (Partij voor het Noorden). 'Als je ziet wie de scooters gebruiken, kun je je afvragen of die niet kunnen fietsen.'
Toch is niet elke partij ervan overtuigd dat de deelscooter moet verdwijnen. Zo oppert Student en Stad juist om parkeerplekken voor deelscooters in te richten in de binnenstad. Scooters mogen daar sinds 1 mei 2021 niet meer staan.

Raad praat later verder

De gemeenteraad praat later verder over de aanwezigheid van deelscooters in de gemeente Groningen. Wethouder Broeksma laat weten dat hij onderzoekt of hij aanbieders belasting kan laten betalen voor het gebruik van gemeentelijke grond.