Waarom wordt er weer gestaakt in het regionale busvervoer?

Opnieuw staakt een deel van de buschauffeurs in het regionale openbaar vervoer. Om precies te zijn: grotendeels chauffeurs die lid zijn van van de FNV. Ze staken niet vanwege een nieuwe cao waarover nog moet worden onderhandeld, maar vanwege de huidige cao.
'Not done' zegt werkgever Qbuzz over de staking tegen RTV Drenthe. Meer dan terecht zegt de FNV, want ze vindt dat de vervoersbedrijven zoals Qbuzz hun eerder gedane beloftes eerst maar eens waar moeten maken.
Vermindering van de werkdruk en inflatiecompensatie zijn de keywoorden in deze staking. Maar er is eigenlijk veel meer aan de hand. Het conflict gaat over de lopende cao van 2021-2022 voor buschauffeurs. Die kwam pas dit jaar tot stand en is op 31 december afgelopen. FNV heeft deze cao niet ondertekend, vakbond CVN wel.
Niet nagekomen beloftes
Qbuzz-buschauffeur en vakbondsbestuurder Dirk Visser uit Emmen legt uit waarom hun leden staken over een cao die binnenkort afloopt: 'Wij hebben niet getekend voor deze cao omdat we niet alleen het bod van de werkgevers volstrekt onvoldoende vinden, maar vooral omdat eerder gedane beloftes niet worden nagekomen. In coronatijd werd ons gevraagd pas op de plaats te maken. Geen loonsverhoging, zelfs geen inflatiecorrectie. De belofte van de werkgevers was: 'we lossen dat na corona wel op'. En waar zijn ze uiteindelijk mee gekomen? 2,8 procent. Dat was sinds 2020 al niet eens de inflatiecorrectie. Laat staan met de huidige gestegen kosten van energie, boodschappen en brandstof.'
Maar dat is niet het enige waar de FNV over valt. In coronatijd werden ook beloftes gedaan over een ouderenregeling en een vervroegde uittredingsregeling. Visser: 'Die ouderenregeling is er nog steeds niet. En de vervroegde uittreding is een regeling geworden die uiteindelijk betaald wordt door de jongere buschauffeurs. Een sigaar uit eigen doos dus.'
Duizend euro extra is 1,5 procent loonsverhoging
Manager Corporate Communicatie Arjan van Dijk van Qbuzz Nederland: 'De werkgevers hebben onlangs buiten de huidige cao-afspraken om, duizend euro aan iedere werknemer gegeven om een deel van de hoge inflatie op te lossen. Zie dat als een eerste stap om hierover verder te praten, voor de cao van 2023.'
Visser reageert: 'Gezien de inzet aan de onderhandelingstafel bij Multimodaal Vervoer (treinpersoneel van regionale vervoerders zoals Qbuzz en Arriva) vrees ik dat die duizend euro uiteindelijk ergens in de onderhandelingen over onze cao weer in mindering wordt gebracht in het bod van de werkgevers. Dan hebben we achteraf opnieuw een sigaar uit eigen doos.'
Doorstaken niet zuiver
Van Dijk vindt het niet zuiver dat de FNV blijft staken en actievoeren over de cao waar ze zelf geen handtekening onder heeft gezet. 'Wij gaan in ieder geval niet meer onderhandelen over de al afgesloten en lopende cao. Het einde van deze cao nadert en we willen graag in gesprek over een nieuwe voor volgend jaar. Als we nu in gesprek gaan kan die nieuwe cao ook begin 2023 meteen ingaan in plaats van met terugwerkende kracht. Maar we gaan niet onderhandelen zolang FNV doorgaat met staken.'
Het OV-Bureau Groningen Drenthe heeft verboden dat er wordt gestaakt voor de deur bij het bureau. De stakende chauffeurs wijken daarom nu uit naar het provinciehuis in Assen. Edwin Kuiper, bestuurder FNV Streekvervoer, is daar niet over te spreken. 'Dit lijkt echt nergens op. De provincies zijn verantwoordelijk voor het regionale busvervoer. En als de chauffeurs die dat werk uitvoeren er dan hun zorgen over willen uiten, worden ze weggestuurd. Echt schandalig.'