Minister Harbers heeft goede hoop dat Brussel meebetaalt aan Lelylijn

Het beoogde tracé van de Lelylijn
Het beoogde tracé van de Lelylijn © RTV Noord
Minister Mark Harbers van Infrastructuur heeft goede hoop dat de Europese Commissie meebetaalt aan de aanleg van de Lelylijn. In een brief aan de Tweede Kamer schrijft hij dat Brussel bereid is de hogesnelheidstrein tussen Groningen en Amsterdam op te nemen in het Europese snelspoornetwerk TEN-T.
Harbers verwacht de Kamer 'binnenkort' meer informatie te kunnen geven over de Lelylijn in het netwerk van TEN-T. Donderdag en vrijdag is in Praag een informele bijeenkomst met daarbij de Europese verkeersministers aanwezig.
Onder meer de ontwikkeling van hogesnelheidslijnen wordt in de Tsjechische hoofdstad besproken. Nederland heeft zowel mondeling als schriftelijk een aanvraag gedaan bij de Europese Commissie om de Lelylijn op te nemen in het TEN-T netwerk, schrijft RTV Drenthe.

10 miljard euro

Door de bereidwilligheid uit Brussel is de komst van de Lelylijn weer een stap dichterbij. De huidige coalitie heeft voor de hogesnelheidstrein een bedrag gereserveerd van drie miljard euro, maar volgens Harbers kunnen de totale kosten zelfs oplopen tot tien miljard euro. Het is de bedoeling dat de Lelylijn in 2040 klaar is, liet de minister in juli al weten.
Om in aanmerking te komen voor de Europese gelden is het noodzakelijk dat de Lelylijn wordt opgenomen in het TEN-T netwerk. Vanuit Groningen moet daarom aansluiting zijn met de Wunderline naar Noord-Duitsland. Dit is een snelle spoorverbinding van Groningen naar Bremen (reistijd: ruim twee uur) die de komende jaren wordt gerealiseerd.
Aansluiting van de Lelylijn op de bestaande Wunderline geeft een nieuwe impuls
Mark Harbers - minister Infrastructuur
'Aansluiting van de Lelylijn op de bestaande Wunderline geeft een nieuwe impuls aan de verbetering met de verbinding naar Noord-Duitsland', aldus Harbers.

Slag om de arm

Volgens RTV Noord-verslaggever Martijn Folkers is het een goed teken dat de plannen voor de Lelylijn nu ook in Europa op tafel liggen. Tegelijkertijd wil hij wel een slag om de arm houden. 'Het voornemen wordt pas echt realistisch als Duitsland zich achter het plan schaart.'

Nationale doelstelling niet naar achtergrond

De internationale insteek van de Lelylijn betekent niet dat het kabinet de nationale doelstellingen voor aanleg van de Lelylijn naar de achtergrond schuift.
Harbers: 'Zoals vermeld in het coalitieakkoord wordt op dit moment uitgewerkt hoe de Lelylijn, in het kader van het Deltaplan voor het Noorden, kan bijdragen aan versterking van de economie van het Noorden, de ontsluiting van nieuw te ontwikkelen woningbouwgebieden en betere internationale treinverbindingen met het noorden van Duitsland.'

'Lelylijn noodzakelijk'

Groningen deed met Drenthe, Friesland, Overijssel en Flevoland via het Deltaplan van het Noorden al een aanbod om gezamenlijk 220.000 woningen te realiseren, maar dan willen de provincies wel dat de Lelylijn wordt aangelegd.
De roep om dit spoor wordt steeds luider. Zo wijst reizigersorganisatie Rover op de huidige problemen met de Hanzelijn (Zwolle-Lelystad), waardoor het Noorden slechter te bereiken is. Volgens Rover is het spoorknooppunt Zwolle en Zwolle-Meppel te 'kwetsbaar om een robuuste betrouwbare verbinding' in stand te houden, maar momenteel is dat wel de enige toegang per spoor naar Noord-Nederland.

Belangrijke stap!

'Belangrijke stap!', reageert de Groningse wethouder Philip Broeksma (GroenLinks) op Twitter op het Europese voornemen. Ook raadslid Benni Leemhuis (GroenLinks) reageert verheugd: 'Dit is een geweldige doorbraak! Zet me hier al jaren voor in, blij hiermee!'