Michel Elzinga over zijn Promotiedagen: ‘De behoefte aan contact is in 35 jaar niet veranderd’

Michel Elzinga in MartiniPlaza op de beursvloer in opbouw
Michel Elzinga in MartiniPlaza op de beursvloer in opbouw © Theo Sikkema/RTV Noord
De Promotiedagen Noord-Nederland staan voor de deur. Bijkletsen met bekenden, handjes schudden en inspiratie opdoen. Op 8 en 9 november is editie 35 in MartiniPlaza met meer dan vijfhonderd standhouders. Het thema van de jubileumeditie: hoe onderneem je in turbulente tijden?
Wat in 1987 begon onder leiding van Paul Elzinga als de plek voor ondernemers om te ontmoeten is in 35 jaar niet veranderd zegt zoon en huidige organisator Michel Elzinga. ‘Het woord netwerken bestond eind jaren tachtig nog niet, maar de behoefte aan ontmoeten in het bedrijfsleven was er wel. De behoefte aan contact is in 35 jaar niet anders geworden.’
Het is vader Paul die in de jaren tachtig werk krijgt bij de toenmalige Martinihal en betrokken raakt bij de verkoop van beurzen. ‘Dat kan ik zelf ook wel, dacht mijn vader, en zo is ooit het idee ontstaan om een evenement te organiseren voor het midden en kleinbedrijf (MKB) in het Noorden’, zegt zoon Elzinga terugkijkend.

Direct raak

En het slaat direct aan. De eerste editie trekt meteen duizenden bezoekers en binnen een paar jaar komen er extra tenten op de plek van de hal waar Donar - daar is dan nog geen hal - nu haar thuisduels speelt. ‘Daar hadden we toen wel eens slapeloze nachten van tijdens novemberstormen.’
Elzinga heeft wel een verklaring voor het succes. ‘In het verleden waren er wel landelijke beurzen die vaak branchespecifiek waren voor grotere bedrijven. Hier in het Noorden heb je veelal alleen MKB en die gaan niet naar die beurzen, maar hebben wel veel onderlinge contacten en vaak niet binnen één branche.’
De eerste beurskrant in 1987 met wijlen Paul Elzinga op de foto
De eerste beurskrant in 1987 met wijlen Paul Elzinga op de foto © Eigen foto
Al is het in de beginjaren totaal anders van opzet dan tegenwoordig. ‘Toen hadden we allemaal dezelfde soort standjes. Die bouwden we op en we konden open. En de deelnemers sleepten elkaar naar hun stand om met elkaar zaken te doen. Inmiddels is het natuurlijk veel veelzijdiger, maar nogmaals: de basis van contact leggen is hetzelfde.’

Een keer afwezig

Michel was vanaf het begin betrokken. Hij miste wegens een stage in het buitenland in de jaren negentig maar één editie. ‘Dat ik er toen niet bij was vond ik erger dan het missen van kerstmis thuis.’ Elzinga begon als bordjesophanger en catalogusverkoper bij zijn vader, die in 2010 overleed. ‘Het is echt een familieding. Mijn moeder bijvoorbeeld is al sinds 2005 uit het bedrijf, maar als november nadert heeft ze nog altijd de kriebels.’
Ons hoogtepunt is om ergens naartoe te werken en te pieken naar de twee dagen
Michel Elzinga, organisator Promotiedagen Noord-Nederland
En dat is nu niet anders voor Elzinga en zijn team van vijf mensen. ‘Het hoogtepunt voor ons is om ergens naartoe te werken en te pieken naar de twee dagen. Als het staat dan loopt het. De kick zit erin om iets neer te zetten wat tastbaar is.’

Beleving

Dat is in 35 jaar enorm veranderd. ‘Vroeger hadden de Promotiedagen puur als functie om contact te leggen, maar tegenwoordig willen mensen beleving meemaken.’ Dat vraagt een meegroeiende organisatie. ‘We zijn nu veel meer bezig met hoe je het leuk en spannend maakt. Daar was vroeger geen sprake van.’
De beursvloer in MartiniPlaza in 2003
De beursvloer in MartiniPlaza in 2003 © Eigen foto
De veranderende dynamiek spreekt Elzinga wel aan. ‘Het maakt het leuk. Ieder jaar kijken naar wat actueel is.’ Dat is deze keer de turbulente wereld waarin een ondernemer bezig is. Corona is amper achter de rug en de ene na de andere crisis dient zich aan. ‘Hoe ga je daarmee om? Dat is de rode draad tijdens de jubileumeditie.’

Over leiderschap

Om daar antwoord op te geven opent Peter van Uhm, oud-commandant der strijdkrachten, dinsdag het evenement met een verhaal. ‘In moeilijke tijden is leiderschap belangrijk: hoe krijg je mensen mee in een team? Peter heeft bijvoorbeeld veel ervaring met militaire missies in moeilijke omstandigheden en kan als geen ander vertellen over het belang van leiderschap.’
Het gaat erom dat de juiste mensen komen en dat de evaluatie van standhouders na afloop positief is.
Michel Elzinga, voor wie het aantal bezoekers minder van belang is
Het thema past wat Elzinga betreft bij 35 jaar Promotiedagen. ‘We hebben in de loop der jaren veel crisissen voorbij zien komen en we hebben ze allemaal overleefd. Vorig jaar nog voelden we ons net een GGD met alle coronavragen. Zenuwslopend was het. De beurs ging door en de vrijdag erna ging de boel op slot.’
En op de vraag wat deze keer speciaal de moeite waard is om te bezoeken ratelt de enthousiaste Elzinga maar door. Van het Huis voor de Ondernemer, een Healthclub, een nieuwe winkelstraat voor de retail en het programma Zero Co2 met tafelsessies over duurzaamheid tot een plek waar experts websites van organisaties en bedrijven op een vriendelijke manier door de mangel halen.
Editie 35 in opbouw
Editie 35 in opbouw © Theo Sikkema/RTV Noord
En zo gaat hij verder met in het programma verder veel aandacht voor duurzaam ondernemen en gezond werken. En zeventien ondernemerspleinen, waarbij de organisator de liefst 38 deelnemers uit de gemeente Het Hogeland speciaal benoemt.

Bezoekersaantal irrelevant

Corona drukte voor jaar de bezoekersaantallen behoorlijk, maar veel bezoekers is voor Elzinga niet het belangrijkste. ‘Voor mijn tevredenheid is dat gegeven irrelevant. Het gaat erom dat de juiste mensen komen en dat de evaluatie van standhouders na afloop positief is. Dan zijn ook wij tevreden.’