Siri Marine werkt vanuit Kolham aan duurzaamheid op de wereldzeeën

Ed Nobel van Siri Marine met een koffer vol meetapparatuur
Ed Nobel van Siri Marine met een koffer vol meetapparatuur © Theo Sikkema/RTV Noord
Van Hawaii tot Nieuw-Zeeland en van de Noordkaap tot Kaap de Goede Hoop. Over de hele wereld is Sire Marine in Kolham actief om bewegingen op schepen, boorplatforms of scheepswrakken te meten. Deels om eventuele gevaren en schade in kaart te brengen, maar ook om schepen duurzamer te laten varen.
In het ruime kantoor hangt een wereldkaart met alle plekken waar medewerkers de afgelopen twintig jaar geweest zijn, gemarkeerd met een klein rond rood of oranje stickertje. Eigenaar Ed Nobel (58) laat het vol trots zien. ‘Mooi hè, wat zo’n klein bedrijfje uit Groningen allemaal kan.’
Nobel, geboren in Haarlem en wonend in Groningen, heeft een stevig verleden in de maritieme sector. Na de HTS Zeevaartschool en een studie rechten gaat Nobel varen bij Nedlloyd. Hij doet ervaring op in de advocatuur waarna Nobel in 1995 de vraag krijgt of hij in Groningen een vestiging van de Duitse rederij Feederlines op wil zetten. Dat lukt en dat bedrijf is uiteindelijk uitgegroeid tot een volwassen bedrijf.

Slenteren door havens

‘Je wordt ermee geboren, denk ik. Ik heb altijd iets met de zee gehad. Van jongs af aan door havens slenteren en verhalen aanhoren van familie die ook in de scheepvaart werkten’, schetst Nobel een beeld. Na Feederlines gaat de liefhebber van het weidse water vanaf 2010 freelancen voor allerhande bedrijven, zoals reders en banken.
Het inpakken van een koffer voor een internationale klus
Het inpakken van een koffer voor een internationale klus © Theo Sikkema/RTV Noord
In 2020 komt Nobel de toenmalige eigenaar van Siri Marine tegen, die het in 2003 in Appingedam opgerichte bedrijf wil verkopen. ‘Het was al een gevestigde naam. De maritieme sector vind ik leuk. Ik zag er brood in en wilde graag weer ondernemen om iets te ontwikkelen.’
Het bedrijf is sinds april vorig jaar gevestigd aan de Gebr. Wrightlaan in Kolham. ‘Als zelfstandige ben je altijd alleen en daar had ik na ruim tien jaar genoeg van. We zijn met zeven medewerkers en we kijken uit op de werf van Bodewes aan het Winschoterdiep, dus wat wil je nog meer.’

Beweging

Siri Marine richt zich op het verrichten van metingen om met sensoren de bewegingen van schepen en lading te bepalen of bijvoorbeeld bij het bergen van wrakken met gevaarlijke lading te monitoren of het schip op het punt staat te scheuren. Met risico’s op milieuschade.
Het gestrande schip Rena voor de kust van Nieuw-Zeeland
Het gestrande schip Rena voor de kust van Nieuw-Zeeland © Eigen foto
Voor varende schepen is het toverwoord de zogeheten trim-optimalisatie. Een schip heeft een ideale trim bij een bepaalde diepgang. De trim is het verschil in diepte tussen de voor- en achterzijde van het schip. Bij een optimale trim heeft een schip logischerwijs het minste brandstofverbruik. ‘Dat kan zeker met de huidige prijzen een kostenreductie opleveren en minder uitstoot van schadelijke stoffen.’
Afnemende sterkte van de constructie is met het blote oog niet vast te stellen
Ed Nobel, eigenaar Siri Marine, over het nut van sensoren
Met de toepassing van Siri Marine is de optimale trim aan boord eenvoudig te bepalen. Andere voorbeelden waar het meten een rol bij speelt, is het evenwichtig laden van vrachtwagens op schepen om ze niet vast te hoeven zetten met sjorbanden. Dat scheelt arbeidskosten en geeft meer tijd om te varen.
Of het bewaken van schepen beladen met windmolenbladen uit China richting Europa. ‘Dan meten we welke beweging er onderweg is en of er mogelijk schade is of sprake van afnemende sterkte van de constructie. Dat is met het blote oog niet vast te stellen.’

Zware koffers

Over de hele wereld gaat het personeel met meetapparatuur in grote zware koffers van wel tachtig kilo op pad naar projecten. ‘We installeren, leggen data vast en doen daar een risico-analyse op, zodat alles inzichtelijk is.’
Sensoren en een printplaat
Sensoren en een printplaat © Theo Sikkema/RTV Noord
Siri Marine werkt voor grote rederijen waarbij de eerdere ervaring van Nobel goed van pas komt qua netwerken en het aanboren van nieuwe klanten. ‘Partijen bellen ons zelf ook vaak. Klanten komen gelukkig terug en we bezoeken internationale beurzen om mensen te spreken.’

Via de satelliet

Een betrekkelijk nieuwe ontwikkeling in de branche is om gebruik te maken van internet of things, het uitwisselen van gegevens via gekoppelde apparaten. ‘Door lokaal kleine netwerkjes te maken kunnen data realtime naar de cloud. Door gebruik te maken van internetverbindingen via een satelliet is deze optie overal in de wereld toepasbaar. Nu moeten we vaak eerst wachten tot een schip in een haven is om de beschikking te krijgen over alle data.'
‘Er is steeds meer vraag van klanten om snel data zichtbaar te hebben en alles te weten. Daar wil ik in mee. Sensoren zijn steeds kleiner en fragieler. En vaak ook gevoeliger. Met tegenwoordig een knoopcelbatterij is de stroomvoorziening ook veel eenvoudiger dan wat het was.
Het kantoor in Kolham
Het kantoor in Kolham © Theo Sikkema/RTV Noord
Nobel ziet zijn bedrijf als typisch Gronings, ondanks dat er maar een paar echte Groningers werken. ‘Ten eerste zitten we natuurlijk in de provincie en we houden van simpel en eenvoudig. We zijn nuchter en we doen wat we afspreken. Geen gedoe. Als we op zaterdag gebeld worden voor een klus in Afrika, dan gaan we hier aan het werk en dan draait het een paar dagen later.’
Een mooi product waar de klant blij mee is, is voor mij belangrijker dan er honderd van verkopen
Ed Nobel, eigenaar Siri Marine
Zo werkt Nobel inmiddels bijna twee jaar aan het door ontwikkelen van Siri Marine. ‘Ik wil het bedrijf op het niveau brengen dat past bij de huidige internet- en technologische mogelijkheden. Groot en veel drijft mij niet. Ik draag graag mijn ervaring over voor een mooi product waar de klant blij mee is. Dat is voor mij belangrijker dan er honderd van verkopen.’