Bouw tijdelijke hellingbanen Gerrit Krolbrug is uitgesteld

De Gerrit Krolbrug zoals hij er nu bij ligt
De Gerrit Krolbrug zoals hij er nu bij ligt © Sander Slager/RTV Noord
Bij de Gerrit Krolbrug in Groningen komt dit jaar geen tijdelijke oplossing voor onder meer fietsers en mensen die mindervalide zijn, omdat Rijkswaterstaat tegen problemen aanloopt.
Omwonenden en gebruikers kregen in september nog te horen dat de tijdelijke Gerrit Krolbrug over het Van Starkenborghkanaal voor de kerstdagen klaar zou zijn, maar dat gaat niet lukken. 'We lopen vertraging op, omdat we het ontwerp van de constructie voor een deel moeten veranderen', zegt Rijkswaterstaat- woordvoerder Dirkje Hartmans. Volgens haar gaat een deel van de voorbereidende werkzaamheden gewoon door.

Niet veilig

Wethouder Philip Broeksema (Groenlinks) spreekt van een fikse tegenvaller. De gemeente, die een vergunning voor de bouw van de helling moest verstrekken, ontdekte dat de ondergrond en de kade mogelijk niet stabiel genoeg zijn om de voorgenomen constructie te bouwen. Daardoor kon de veiligheid van de tijdelijke hellingbanen niet gegarandeerd worden.
De steigerconstructie zou toegankelijk worden voor fietsers en mensen die mindervalide zijn. Sinds de lage brug in mei vorig jaar werd aangevaren, is de brug slecht begaanbaar. Fietsers kunnen hun fiets wandelend over de loopbruggen duwen, maar rolstoelgebruikers, mensen in een scootmobiel en ouders met kinderwagens moeten omrijden.

Alternatieven

Volgens Hartmans is- voor de werkzaamheden omtrent de Gerrit Krolbrug- regelmatig contact geweest met de belangenvereniging Toegankelijk Groningen. Volgens haar kunnen mensen die minder mobiel zijn, op kosten van Rijkswaterstaat een taxi boeken via stewards op de brug. Daarnaast loopt er een alternatieve route via de Noordzeebrug. 'Wij hebben geen zicht op hoeveel minder mobiele mensen nu noodgedwongen gebruik maken van een andere route,' vertelt Hartmans. 'De taxi wordt bijvoorbeeld relatief weinig gebruikt.'
In een eerder interview met RTV Noord gaf voormalig PvdA-raadslid (nu wethouder) Rik van Niejenhuis aan zich zorgen te maken over de toegankelijkheid voor mensen die minder mobiel zijn. 'Ik weet niet hoe je dat voor elkaar kan krijgen, maar de routes via de Oostersluis of de Noordzeebrug zijn vreselijke omwegen als je een rollator of scootmobiel hebt.' De afstand tussen de Noordzeebrug en de Gerrit Krolbrug is ongeveer 1,5 kilometer. De route van de Gerrit Krolburg naar de Oostersluis is nog langer: zo'n 1,7 kilometer.

Toegankelijkheid Gerrit Krolbrug

Over de toegankelijkheid van de Gerrit Krolbrug wordt al langer gediscussieerd. De nieuwe Gerrit Krolbrug in de stad Groningen wordt een hefbrug die op 4,5 meter hoogte komt te liggen. De fiets- en loopbrug wordt verhoogd van 6,5 naar 9,7 meter. Volgens de gemeente en Rijkswaterstaat biedt de hefbrug van 4,5 meter meer mogelijkheden om de scheepvaart beter door te laten stromen. Om diezelfde reden wordt de fiets- en loopbrug verhoogd.
Verschillende omwonenden en gebruikers van de brug zijn van mening dat de toegankelijkheid van de brug door de hoogte vermindert. Het bewonerscomité Gerrit Krolbrug startte daarom een petitie, die begin oktober 2021 door ruim 5698 mensen werd ondertekend. De gemeente bleef echter bij haar besluit om de brug te verhogen.

Toekomstplannen

Het is nog niet duidelijk binnen welke termijn de tijdelijke hellingbaan geplaatst kan worden. 'Het moet snel, maar veiligheid is het belangrijkst', zegt Hartmans. De route, die over de tijdelijke constructie wordt aangelegd, blijft dan in ieder geval tot de start van de nieuwe Gerrit Krolbrug beschikbaar ('en eventueel langer als dit mogelijk is'). De openstelling van de nieuwe brug wordt verwacht in 2026 of 2027.