Directeur noordelijke werkgevers teleurgesteld over uitblijven Haags geld voor Nedersaksenlijn

Ton Schroor
Ton Schroor © Groningen Bereikbaar
'Een teleurstelling voor Noord-Nederland en een gemiste kans voor Den Haag.' Directeur Ton Schroor van werkgeversorganisatie VNO-NCW MKB Noord is niet te spreken over het uitblijven van een Haagse bijdrage voor de aanleg van de Nedersaksenlijn, de spoorverbinding tussen Groningen en Enschede, via Emmen.
Het kabinet maakte maandag bekend 7,5 miljard euro beschikbaar te stellen voor infrastructurele projecten. Het merendeel van dat bedrag komt terecht in de Randstad en de regio Eindhoven. Zo'n 242 miljoen gaat naar Regio Groningen-Assen. De gemeente Groningen sleept het grootste deel in de wacht, namelijk 188 miljoen.
Het beschikbare geld is onder meer bedoeld voor de bouw van een nieuw station bij de toekomstige woonwijk Suikerzijde in de stad Groningen, een aanpassing van de Ring Zuid en investeringen in de regio Assen.

'Als geheel is het ondermaats'

Dat zorgt voor 'mixed feelings', oftewel gemengde gevoelens bij Schroor, die graag een toezegging van het benodigde geld voor de Nedersaksenlijn had gezien. Groningen, Drenthe en Overijssel hebben onlangs in Den Haag een 'bidbook' voor het project aangeboden. Daarin verklaren de drie provincies zich bereid voor de eerste de helft van de financiering - zo'n 63 miljoen - op tafel te leggen. Op voorwaarde dat het kabinet de andere helft bijpast. De kosten van de tweede fase staan nog niet vast.
'Dat had natuurlijk prima gekund', stelt Schroor. 'Dat is natuurlijk een druppel uit het totale bedrag (die 7,5 miljard voor heel Nederland, red.). Het bidbook is enthousiast ontvangen. Maar het ontbreekt aan de echt grote gebaren, die de raderen van de woningbouw en de ontwikkeling daaromheen in Noord-Nederland hadden kunnen doen laten draaien. Dus voor het Noorden als geheel is het ondermaats.'
Door dit soort plannen niet te honoreren, wordt de kloof Randstad-regio niet kleiner
Ton Schroor

'Investeren op dezelfde postzegel'

'Het grootste deel komt weer terecht in de Randstad en in de regio Eindhoven', constateert Schroor enigszins zuur. 'Het is hen allemaal gegund, maar het is wel weer investeren op dezelfde postzegel. Terwijl hier de ruimte ligt voor de woningbouwplannen en de stikstof. Het is weer zo'n gemiste kans. Remkes zegt dat de kloof tussen de Randstad en de regio steeds groter wordt. Door dit soort plannen niet te honoreren, wordt deze kloof niet kleiner.'
Een ander grote spoorwens van het Noorden is de Lelylijn. Het Rijk heeft weliswaar op termijn drie miljard euro gereserveerd, maar vermoedelijk lopen de kosten op tot mogelijk tien miljard.

Voorlopig komt daarvoor geen geld van het Rijk beschikbaar, afgezien van een bijdrage voor een haalbaarheidsonderzoek. 'We hadden ook niet verwacht dat de Lelylijn er nu in zou zitten', zegt directeur Ton Schroor van werkgeversorganisatie VNO-NCW MKB Noord. 'Dan ben je een aantal jaren verder. Ook Brussel moet daar nog worden aangehaakt.'

Doet het Noorden iets verkeerd?

Wat doet de Noordelijke lobby verkeerd? Schroor: 'Dat is nog maar zeer de vraag. We gaan vaak naar Den Haag toe. Maar het staat natuurlijk in schril contrast met de grote steden, die elke week ministerieel of hoog ambtelijk overleg hebben. Daar kun je nooit tegenop boksen. Wij zijn er eens per maand, zij zijn er bij wijze van spreken om de paar dagen. Het is een gegeven dat Den Haag vooral eerst kijkt naar Den Haag en omstreken. Eindhoven is een paar jaar geleden bij gekomen na een ijzersterke lobby.'
Wij hebben ontzettend veel te bieden. Ontsluit nou dat noordelijke landsdeel op allerlei manieren
Ton Schroor
Het wordt tijd dat Den Haag de volgorde eens omdraait, vindt Schroor: 'Pak eerst de regio. Leg daar procentueel eens wat meer de nadruk op, in plaats van de bekende één procent.' Hij maakt een vergelijking met de verdeling van de aardgasbaten: 'Ook daar is over al die jaren nog niet eens één procent teruggekomen naar het Noorden. Het is een consistent patroon en dat is heel erg jammer.'

Calimero-reflex?

Is dit niet weer de bekende 'Calimero-reflex' van het Noorden? 'In tegendeel', zegt Schroor. 'Wij hebben ontzettend veel te bieden. Ontsluit nou dat noordelijke landsdeel op allerlei manieren. Met OV en wegen. Dit was een mooie kans daarin een grote sprong in te maken. Voor lokale gemeenten, zoals Groningen, doen ze dat wel. Chapeau daarvoor. Dat hebben ze goed gedaan. Maar het hele Noorden komt er toch nog wel wat bekaaid vanaf. Dit is niet Calimero, maar ...eh... ongeduld.'
Correctie: in een eerdere versie van dit bericht stond dat Noord-Nederland totaal 143 miljoen euro krijgt. Dat is aangepast.