Nieuwe manier van asfalteren moet Oldambtster wegenprobleem oplossen

In het asfalt zitten flinke scheuren
In het asfalt zitten flinke scheuren © Marco Grimmon/RTV Noord
‘Dit is redelijk revolutionair. Wij kunnen hiermee een groot deel van de wegen in Oldambt aanpakken.' Wethouder Jurrie Nieboer is hoopvol over een nieuwe manier van asfalteren die in zijn gemeente gebruikt wordt.
De gemeente heeft een behoorlijk probleem met haar wegen. Nieboer: ‘Willen wij alle droogteschade repareren, dan hebben we tientallen miljoenen euro’s nodig.’

Veel scheuren

Veel wegen liggen er, grotendeels door de droogte, slecht bij. Langs de weg tussen Winschoten en Midwolda staan al meerdere borden die waarschuwen voor het slechte wegdek. Sommige scheuren zijn zo breed en oud, dat er mos in groeit.
Oldambt wil dat probleem het hoofd bieden. Hoe? Met een nieuwe manier van asfalteren. Normaal gesproken wordt een oude weg afgevoerd, voordat er een nieuwe weg wordt aangelegd. Dat kan goedkoper én efficiënter, vinden de gemeente en betrokken partijen.

Goedkoper en sneller klaar

Met een speciaal voertuig wordt de huidige weg als het ware losgemaakt. Het puin en asfalt dat in het voertuig terecht komt, wordt vermengd met bitumen: een vloeistof die van nature voorkomt in ruwe aardolie. Dat heeft een soort 'lijmfunctie', waardoor het geheel stevig wordt en bij elkaar blijft.
Bitumen is vloeibaar bij 165 graden, maar als het goedje op de weg wordt uitgesmeerd wordt het direct hard. Op die manier wordt de verouderde en slechte weg geschikt gemaakt als fundering voor een nieuw aan te leggen weg.
Nieboer: ‘Dat is goedkoper, je belast het milieu minder en de uitvoeringstijd is korter.’ Jan Stigter van het bedrijf Boskalis vult aan: ‘Het voordeel hiervan is ook dat de ondergrond flexibel is. De klassieke fundering kan scheuren, deze fundering kan met de weg mee vervormen. En omdat je minder heen en weer hoeft te rijden, hebben omwonenden ook minder last van verkeersbewegingen.’
Bekijk de video:
Oldambt heeft 'redelijk revolutionaire' methode voor asfalteren

Minder kosten

Hoe veel geld deze manier van werken uiteindelijk kan schelen, is niet precies te zeggen. Ook omdat deze techniek niet toegepast kan worden bij asfalt waarin vroeger teer is gebruikt. En ook die liggen in de gemeente Oldambt.
Nieboer geeft een rekenvoorbeeld. ‘Wij hebben een bedrag van 1,2 miljoen opgenomen in de begroting voor het herstellen van de Hora Siccamaweg tussen Winschoten en Midwolda. Maar in die weg is teer gebruikt. Als wij deze techniek daar hadden kunnen toepassen, waren de kosten ongeveer 6 ton geweest. Zo veel kan het schelen.’
De fundering van de nieuwe wegen in Oldambt
De fundering van de nieuwe wegen in Oldambt © Marco Grimmon/RTV Noord
Oldambt heeft weliswaar een manier gevonden waarmee zij goedkoper kan werken, maar dat betekent niet dat het wegenprobleem nu is opgelost. Nieboer: ‘Wij kunnen het niet alleen als gemeente. Wij willen daarom kijken of wij daar hulp bij kunnen krijgen.’ Hij doelt onder andere op financiële middelen vanuit de provincie en Den Haag.