Campagne tegen ‘slagboomduikers’: ‘Het is levensgevaarlijk!’

Een kapot gereden slagboom (ter illustratie)
Een kapot gereden slagboom (ter illustratie) © ProNews
‘Wacht op het rode licht. Het is maar een paar minuutjes.’ Dat is de boodschap van Rijkswaterstaat aan zogenaamde ‘slagboomduikers’. De instantie is een campagne begonnen om het bewustzijn te vergroten.
Slagboomduikers zijn verkeersdeelnemers die nog snel onder de slagbomen door gaan als een brug op het punt staat om open te gaan.
Brugwachter Frans Venema uit Veendam maakt het meerdere keren per vaarseizoen mee: ‘Het is echt levensgevaarlijk!’

Slagboomduikers

Het is de irritatie van veel weggebruikers: op een brug af rijden en vlak voor je er bent zien dat de lampen op rood springen. Blijf je keurig wachten, of geef je toch nog een straal gas? Venema en zijn collega’s zien dat mensen vaak gas bijgeven.
Zij bedienen in totaal 33 bruggen en drie sluizen en maken elk vaarseizoen mee dat mensen de gok nemen. Venema: ‘Wij hebben vaak genoeg meegemaakt dat de slagboom naar beneden gaat en mensen vervolgens boos worden. Helemaal wielrenners! Die roepen: ‘Doe die boom omhoog, wij willen erdoor!''

Levensgevaarlijk

Dat ‘slagboomduiken’ gevaarlijk is, bleek in 2021. Rijkswaterstaat: ‘Toen dook een busje van de geopende brug bij Terneuzen op een binnenvaartschip met één dode en vijf gewonden tot gevolg.’
Zover is het bij Venema en zijn collega’s gelukkig nooit gekomen. Maar het scheelde soms maar weinig. De brugwachter over de mogelijke gevolgen: ‘Je kunt er met je hoofd tegenaan komen, de voorruit van de auto kan eruit, maar je kunt ook in het kanaal terechtkomen.’
Hij vervolgt: ‘Bij een collega van mij reed een auto met een noodgang door. Toen liet hij de knop van de slagbomen los. Had hij die knop ingehouden, dan had die meneer misschien zijn hoofd er wel af gehad.’

Werkdruk en stress

Ook de gemeente Groningen is bekend met het fenomeen ‘slagboomduikers’. ‘Wij zien verkeersdeelnemers die de rode knipperlichten negeren. Maar ook de stap verder, het onder dalende slagbomen doorkruipen, gebeurt regelmatig.’ Het komt volgens de gemeente voor bij elke brug die zij beheert.
De gevolgen zijn vooral dat de actie moet worden afgebroken. Het opnieuw opstarten daarvan kan veel tijd kosten. ‘Wellicht dat die ene persoon de andere kant van de brug heeft gehaald, maar andere verkeersdeelnemers moeten nu extra lang wachten.’
Het slagboomduiken heeft ook gevolgen voor de brugwachters: ‘Onze brugwachters werken de hele dag in een drukke omgeving met veel beïnvloedingsfactoren. Dergelijke verstoringen verhogen de werkdruk en dus stress. Tot echte persoonlijke ongelukken leidt het gelukkig zelden, al wordt er wel eens een slagboom geraakt door een auto met voornamelijk materiële schade.’