Kamerleden nemen bidbook Nedersaksenlijn in ontvangst: ‘Ben hoopvol'

De Noordelijke delegatie met Tweede Kamerleden
De Noordelijke delegatie met Tweede Kamerleden © Provincie Groningen
Een delegatie van noordelijke bestuurders en vertegenwoordigers van de stichting Nedersaksenlijn reisde voor de tweede keer in twee weken naar Den Haag. Het bidbook ligt nu ook bij de betrokken Kamerleden.
Burgemeester Klaas Sloots (GroenLinks) van de gemeente Stadskanaal had er zin in vandaag. Hij reisde met de auto naar het station in Assen en wilde vanaf daar de trein nemen naar Den Haag. Toen werd hij geconfronteerd met de gebreken van het noordelijk spoor. Er was oponthoud bij Meppel wegens een wisselstoring.

'Uitgerekend vandaag'

Het was typerend dat dit moest plaatsvinden op de dag dat het Noorden de Haagse politici wilde laten zien dat investeren in het spoor bij Meppel een goed idee zou zijn. Het kabinet liet vorige week nog weten bij de omstreden plannen voor de infrastructuur dat de situatie in Meppel op korte termijn niet zou worden aangepakt. ‘En uitgerekend op zo’n dag als vandaag heb je dit’, zei Sloots over de storing, die vervolgens maar weer in de auto stapte en doorreed richting Zwolle, om vervolgens alsnog de trein te pakken.
De Drentse gedeputeerde Nelleke Vedelaar (PvdA) kreeg er zo gratis en voor niets een troef bij om Den Haag te bewegen om te investeren in het spoor bij Meppel. ‘En je ziet dat het Noorden echt spreekt met één mond’, zegt haar Groningse collega Fleur Gräper (D66). ‘Nu is het zo dat de trein richting een heel landsdeel er gemiddeld acht uur per week uit ligt. We zijn hoopvol dat dit volgende week tijdens het debat in de Tweede Kamer wordt opgelost.’

'Den Haag hoeft het niet alleen te doen'

Voor het knooppunt Meppel is er dus hoop, voor het eerste deel van de Nedersaksenlijn ook, stelt Sloots onomwonden vast. ‘Kamerleden veegden de lijn eerst op een hoop met de Lelylijn, maar ze veren echt op als ze horen dat het om maar 35 kilometer gaat. Er was vandaag veel interesse vanuit de Tweede Kamer voor ons bidbook voor de Nedersaksenlijn. Wat ook meehelpt is dat de regio al 63 miljoen op tafel legt, Den Haag hoeft het niet alleen te doen.’
Sloots benadrukte vandaag opnieuw dat het eerste deel naar Stadskanaal er gewoon moet komen. ‘We hebben het natuurlijk gehad over de verdeling van de gelden voor infrastructuur, waar het Noorden er gewoon slecht vanaf komt. De stad Groningen krijgt miljoenen, maar grote delen van Drenthe en Oost-Groningen ontvangen niets. Dat kan gewoon niet, dat hebben we de Kamerleden ook duidelijk proberen te maken.’

'Het wordt spannend'

De Knoalster burgervader heeft goede hoop dat de Tweede Kamer gaat bewegen. ‘Verschillende fracties hebben aangekondigd met moties te komen. Zij spreken zich uit vóór de Nedersaksenlijn en het feit dat het eerste deel Veendam - Stadskanaal zó aangelegd kan worden. Het wordt dus spannend volgende week.’
Dat laatste wordt door Gräper onderkend. Ze schat in de kansen voor een oplossing voor het oponthoud bij Meppel hoog in. Ook voor de Nedersaksenlijn heeft ze hoop. ‘Ik kijk echt met belangstelling naar de Kamerdebatten volgende week.’