Hyperloop-plannen bij Veendam krijgen vorm, bouw start begin volgend jaar

Impressie van de hyperloop-testbaan op het Husa-terrein in Veendam
Impressie van de hyperloop-testbaan op het Husa-terrein in Veendam © EHC
De bouw van het hyperloop-testtraject in Veendam begint vorm te krijgen. Initiatiefnemer European Hyperloop Center verwacht in maart volgend jaar te kunnen starten met de constructie van de 420 meter lange testbaan.
European Hyperloop Center (EHC) en Husa Logistics in Veendam hebben dinsdag een driejarige huurovereenkomst getekend. EHC gaat op het terrein van Husa, parallel aan het spoor Veendam - Groningen, de baan bouwen. Eind 2023 moet die klaar zijn.
Het project in Veendam is de voorloper van de uiteindelijke 2,6 kilometer lange high speed-testbaan die bij Meerstad tussen het Slochterdiep en het Eemskanaal wordt aangelegd. In Veendam gaat EHC de wisseltechnologie van de supersnelle buistrein testen. ‘Met de overeenkomst met Husa zijn we een stap dichter bij de realisatie van fase A van het European Hyperloop Center’, zegt directeur Stefan Marges van EHC.

Rem op proces

De start van de bouw in Veendam is later dan gepland. Volgens directeur Marges was het de bedoeling dat rond deze tijd daar een begin mee zou zijn gemaakt. Onderdelen bleken volgens Marges echter moeilijk leverbaar en ook de hogere prijzen zetten een rem op het proces.
Afgelopen zomer zijn in Spanje de buizen gerold die nu bij een bedrijf in Gorinchem liggen. Daar worden ze verder bewerkt, gecoat en gereed gemaakt voor assemblage in Veendam.
Hyperloopbuizen
Hyperloopbuizen © EHC
Het voertuig dat door de buizen zweeft, is inmiddels ook van de tekentafel, zegt Marges: ’De ontwerpen zijn gereed. Op een proefopstelling bij de werkplaats van Hardt Hyperloop in Rotterdam wordt deze getest, onder meer op wat voor snelheid hij kan bereiken.’

Voortgang bij Meerstad

Terwijl de plannen in Veendam gestalte krijgen, is er voor het project bij Meerstad ‘geen noemenswaardige voortgang te melden’, aldus Marges. Perikelen rond vergunningen, overleg met omwonenden, de inpassing samen met het eveneens geplande zonnepark en de ontwikkeling van de totaal nieuwe techniek hebben er voor vertraging gezorgd.
Voor Meerstad moeten zaken als vergunningen nog in gang worden gezet
Stefan Marges - directeur EHC
Marges: ‘We hebben de pijlen nu eerst gericht op Veendam. Voor Meerstad moeten zaken als vergunningen nog in gang worden gezet.’
Ook stikstofbelemmeringen hebben EHC voor Meerstad wat terughoudend gemaakt, zegt Marges. ‘We wachten tot daarover meer duidelijkheid is.’

Wrevel

Omdat er nauwelijks enig schot in de zaak bij Meerstad zat ontstond vorig jaar wrevel tussen de provincie en de gemeente Groningen enerzijds en de hyperloop-bedenkers. Er rezen twijfels over de ambities van de Rotterdamse startup in Groningen, die zich ook amper in de regio liet zien.
Marges benadrukt dat het Meerstad-deel van het project wat EHC betreft beslist doorgaat. ’Nu we met Veendam voortgang boeken, merken we dat het hele proces beter verloopt’, zegt de hyperloop-directeur. ‘We hopen dat we in de loop van volgend jaar ook bij Meerstad eenzelfde koers als bij Veendam kunnen varen.’

Testbaan, lab en bezoekerscentrum

In Meerstad bij Groningen komt, behalve de testbaan, ook een onderzoekslab plus bezoekerscentrum. Het Hyperloop-traject is niet alleen bedoeld voor het moederbedrijf van European Hyperloop Center. Door ook andere Europese bedrijven die werken aan hyperloop-technologie er gebruik van te laten maken, moet het project bij Meerstad hét Europese centrum voor ontwikkeling van hyperlooptechnologie worden.
Financiering van het dertig miljoen euro kostende project is zo goed als rond, verklaart Marges. Moederbedrijf Hardt Hyperloop zit in de laatste fase van een toekenning van vijftien miljoen euro uit het EIC Accelerator Fund, een Europees innovatiefonds. Marges verwacht dat de handtekeningen voor de subsidie dit jaar nog worden gezet.
De provincie Groningen legt drie miljoen euro op tafel voor de Hyperloop-plannen. De ministeries van Economische Zaken en Klimaat en dat van Infrastructuur en Waterstaat betalen 4,5 miljoen mee aan ontwikkeling van de Hyperloop-techniek.