Holthausen stapt uit productie van waterstoftrucks in Winschoten

Het Hyzon Experience Center aan de Zeefbaan in Winschoten in aanbouw
Het Hyzon Experience Center aan de Zeefbaan in Winschoten in aanbouw © Loek Mulder/RTV Noord
Holthausen Clean Technology trekt de stekker uit de samenwerking met de Amerikaanse bouwer van waterstoftrucks Hyzon Motors. Holthausen verkoopt zijn aandeel in Hyzon Motors Europe in Winschoten aan het Amerikaanse moederbedrijf.
Holthausen begon in 2020 samen met de Amerikanen van Hyzon de joint-venture Hyzon Motors Europe. In de voormalige hallen van het vermaarde transportbedrijf Newexco aan de Papierbaan in Winschoten werd een assemblagefabriek gebouwd waar bestaande DAF-trucks worden omgebouwd tot stille en emissieloze waterstofvrachtwagens.
Het bedrijf maakte een vliegende start toen het drie maanden na de oprichting van het Nieuw-Zeelandse energiebedrijf Hiringa een mega-order kreeg voor de productie van 1.500 vrachtwagens op waterstof.

Maatje te groot

Door de snelle groei die Hyzon Motors Europe beleeft, wordt de onderneming een maatje te groot voor Holthausen Clean Technology, zegt Carl Holthausen, directeur van het Hoogezandster familiebedrijf en tot voor kort ook directeur van Hyzon Motors Europe.
‘Van ons werd verwacht dat wij als partner in de joint-venture mee zouden investeren in een volgende financieringsronde. Als klein bedrijf konden we dat niet opbrengen. Voor ons was dat het moment om de aandelen op tafel te leggen’, zegt Carl Holthausen.
Tussen beide bedrijven kwam geen gelukkige verbinding tot stand
Jacques Fiers - directeur Hyzon Motors Europe

Match mist

Directeur Jacques Fiers, de opvolger van Carl Holthausen, geeft als reden voor de breuk dat er onvoldoende match is tussen beide bedrijven: ‘Holthausen is een familiebedrijf, met een familiecultuur. Hyzon is beursgenoteerd, dat brengt een hele andere manier van werken met zich mee, volgens vaste structuren en veel formeler. Tussen beide bedrijven kwam geen gelukkige verbinding tot stand.’
Carl Holthausen laat doorschemeren dat druk vanuit Hyzon een rol heeft gespeeld bij de aandelenverkoop. Nu nog heeft Holthausen een minderheidsbelang van 49,5 procent. De andere helft is in bezit van Hyzon. Carl Holthausen verwacht dat de overdracht formeel voor het eind van het jaar rond is.

Productie moeizaam op gang

Bij Hyzon loopt het overigens zowel in de VS als op de productielocatie in Winschoten verre van soepel. Hoewel de orderportefeuille in Winschoten volgens Carl Holthausen ‘stampvol’ zit, is het niet gelukt de productie op stoom te brengen. Corona, haperende levering van onderdelen en vooral een gebrek aan personeel zijn daar de oorzaken van. Ook nu heeft Hyzon enkele tientallen openstaande vacatures.
De ingang van Hyzon in Winschoten aan de Papierbaan
De ingang van Hyzon in Winschoten aan de Papierbaan © Loek Mulder/RTV Noord
Het rommelt bovendien bij Hyzon in Amerika. Onlangs werd topman Craig Knight aan de kant geschoven en opgevolgd door een ander lid van het managementteam.
CEO Knight moest weg na onduidelijkheid over gerommel met financiële cijfers, wat leidde tot een duikeling van de beurskoers van het aandeel op aandelenbeurs Nasdaq. Kort voor het vertrek van de topman maakte Hyzon ook bekend het bedrijf in Winschoten tegen het licht te houden.
Het moederbedrijf nam een adviesbureau in de arm dat aan de slag ging met het ‘heroverwegen van Hyzons globale strategie en activiteiten’, wat de nodige onduidelijkheid en onzekerheid opleverde over de toekomst van Hyzon in Winschoten.

Puinruimer

Huidig directeur Jacques Fiers heeft als opdracht de zaak in Winschoten weer op de rails te krijgen. De manier waarop de problemen werden aangepakt, leidden niet tot succes, verklaart Fiers: ‘We hebben een herstart gemaakt. Er gaan weer leveringen richting klanten en komend jaar voeren we de productie weer langzaam op. Er wordt met een positieve blik vooruit gekeken.’
Aan de vraag naar waterstoftrucks zal het niet liggen, zegt Fiers: ‘Die is groter dan wat wij in Winschoten kunnen maken.’

Bedrijf voor ontwikkeling

Carl Holthausen - het technische brein van de familie - wil zich nu met Holthausen Clean Technology toeleggen op de ontwikkeling en bouw van maatwerkvoertuigen, zoals veegwagens en vuilnisauto’s op waterstof. Dat doet hij samen met zijn zoon Max, die ook terugtreedt uit de directie van Hyzon Motors Europe.
In het Experience Center van Hyzon in Winschoten
In het Experience Center van Hyzon in Winschoten © Loek Mulder/RTV Noord
‘In die specials valt nog veel te ontwikkelen’, aldus Carl Holthausen. ’Holthausen is meer een bedrijf voor ontwikkeling van nieuwe toepassingen dan voor grootschalige serieproductie zoals Hyzon dat doet in Winschoten.’
Zo wekte Holthausen in 2019 ook de interesse van Hyzon, dat marktkansen zag voor de truck die door de techneuten uit Hoogezand was voorzien van een brandstofcel, waterstoftanks en elektromotoren voor de aandrijving. Die truck is nog steeds de basis van de waterstoftruck die Hyzon nu seriematig bouwt.