Trein- en busvervoerders krijgen ultimatum voor nieuwe cao, anders volgen acties

Een Arriva-trein
Een Arriva-trein © Arie Hut/RTV Noord
De vakbonden hebben OV-bedrijven die zowel buslijnen als treindiensten hebben, een ultimatum gesteld om een nieuwe cao af te dwingen. Als de werkgevers, waaronder Arriva in Noord-Nederland, niet voor komende woensdagmiddag 12.00 uur ingaan op hun eisen, volgen er collectieve acties.
'Dan moet je denken aan stakingen', zegt Wim Eilert van vakbond VVMC. 'Daar willen we bovendien niet mee wachten tot januari, maar die zouden al snel na het aflopen van het ultimatum kunnen plaatsvinden.'

Koopkrachtbehoud en werkdruk

VVMC, FNV en CNV eisen onder meer loonafspraken die gelijke pas houden met de loonontwikkeling bij de Nederlandse Spoorwegen. Zo verlangen ze automatische prijscompensatie, zodat lonen en toeslagen voortaan meestijgen met de inflatie. 'Koopkrachtbehoud in deze tijd van hoge inflatie is heel belangrijk voor ons', stelt Eilert.
Ook eisen de bonden maatregelen om de werkdruk te verlagen. Zo moet er meer regelmaat in de roosters komen. 'De eisen van de afzonderlijke bonden zijn grotendeels gelijk, al zijn er op sommige punten wel nuanceverschillen. Het gaat dan om bijvoorbeeld de reiskostenvergoeding of ouderenregelingen', zegt Eilert.
Het eindbod van de werkgevers is door onze leden weggelachen
Wim Eilert - Vakbond VVMC
Onderhandelingen met de werkgevers hebben tot nu toe niets opgeleverd. De openbaarvervoerbedrijven stelden in hun eindbod voor een tweejarige cao een loonsverhoging van 4 procent per 2023 en 3 procent per 2024 voor. 'Dat is door onze leden weggelachen', stelt Eilert. 'We hebben niet één positieve reactie ontvangen. De actiebereidheid is zeer hoog.'
Ook FNV-bestuurder Edwin Kuiper spreekt van een hoge actiebereidheid onder zijn leden. 'De werkgevers kwamen met een belachelijk laag bod en wilden daar niet over onderhandelen. Ook over de werkdrukverlagende maatregelen was geen overleg mogelijk. Onze leden hebben de uiteindelijke voorstellen massaal afgewezen.'

1300 werknemers

Onder de cao Multimodaal Openbaar Vervoer vallen een kleine 1300 werknemers, waarvan eenderde buschauffeur is en tweederde op de trein werkt als conducteur of machinist.
Deze cao staat los van de cao Openbaar Vervoer, waarover volgende week (9 december) nieuwe onderhandelingen beginnen na eerdere acties. Onder deze cao vallen zo'n 12.000 werknemers, waaronder het personeel van busvervoerder Qbuzz in Groningen en Drenthe.

Nog geen reactie werkgevers

De Vereniging Werkgevers Multimodaal Openbaar Vervoer (VWMOV) wilde donderdagmiddag niet direct inhoudelijk ingaan op het ultimatum. Eerst willen de werkgevers met elkaar in beraad over de aankondiging van de vakbonden, aldus een woordvoerster.