Ben je duurzaam bezig? Schreeuw het van de daken

Mag je jezelf op de borst slaan wanneer je duurzaam bezig bent met je bedrijf? Ja hoor, verkondig het maar luid, zegt marketingdeskundige en NoordZaken-expert Karel Jan Alsem.
Lang was mijn advies om het onderwerp duurzaamheid met mate te gebruiken in je marketing. Daar kom ik nu op terug. Waarom? Omdat je ermee kunt laten zien dat je het goede voorbeeld geeft. Ook al is het voor jezelf nog een kwestie van pionieren. Er is wel een belangrijke voorwaarde: je pogingen duurzaam te worden moeten oprecht en aantoonbaar zijn.
Duurzame vliegreizen
Ik moest hieraan denken toen ik vorige week een paginagrote advertentie tegenkwam van reisorganisatie TUI. Helemaal groen was deze pagina. De kop was: 'Fair Friday, een duurzamere vakantie voor heel Nederland.'
TUI zegt dat ze 'stuntprijzen en waanzinnige kortingen niet meer vinden passen in deze tijd.' Om de daad bij het woord te voegen zet TUI een aantal duurzame reisjes in het zonnetje.
Hoewel het nog steeds vliegreizen betreft, overnacht je in een lodge met gecontroleerd ‘ecolabel’, steun je de lokale bevolking, rijd je lokaal elektrisch en belooft TUI te investeren in duurzaamheidsontwikkelingen in het vliegen. Is dit nu geloofwaardig of moet je dit bestempelen als ‘greenwashing’: doen alsof?
Doen alsof
Een voorbeeld van dat laatste is het initiatief van Shell. De oliemaatschappij maakte reclame met 'CO2-neutrale autoritten’. Door een extra bijdrage van één cent per liter brandstof te investeren in aanplant van nieuwe bomen zou autorijden CO2-neutraal kunnen. De reclame werd verboden door de Reclame Code Commissie.
Shell mocht best de compensatie noemen, al kun je wat mij betreft ook vraagtekens zetten bij het realiteitsgehalte daarvan. Wat de commissie uiteindelijk verbood was de claim dat rijden zo CO2-neutraal is. Dan doet TUI het toch eerlijker.
Geloofwaardiger zijn ook de Vegetarische Slager of chocolademaker Tony Chocolony die al jarenlang proberen zo duurzaam mogelijk te zijn. Ze dragen dat ook met recht uit in hun marketing.
Eerlijk communiceren
Wat betekent dit voor jou als ondernemer? Misschien ben je vanwege de torenhoge energieprijzen al hard bezig met energie besparen en verduurzamen op allerlei andere vlakken. Ik adviseer je er gebruik van te maken in je marketing. Dat kun je doen door op eerlijke wijze te communiceren welke maatregelen je neemt om te verduurzamen.
Dat wekt sympathie en klanten en zakenrelaties die het onderwerp belangrijk vinden zullen eerder een band voelen. Veel klanten kiezen liever voor een 'groen' alternatief als dat er is. Zo maakt u van de nood toch nog een deugd en komt u misschien iets gemakkelijker de winter door.
Dr. Karel Jan Alsem is Lector Marketing aan de Hanzehogeschool Groningen en directeur van Hanze onderzoeksinstituut Marklinq. Hij is ook docent Marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen en consultant in branding en zorgmarketing.