Extra perron station Meppel moet bereikbaarheid Groningen verbeteren

Als er problemen zijn tussen Meppel en Zwolle moeten reizigers met de bus, wat vaak tot grote drukte leidt
Als er problemen zijn tussen Meppel en Zwolle moeten reizigers met de bus, wat vaak tot grote drukte leidt © Marc Stijger/De Vries Media
Het kabinet trekt 35 miljoen euro uit voor een vierde perron op het treinstation van Meppel. Door dat extra perron kunnen er meer intercity's tussen Groningen en Zwolle rijden. Nu zijn dat er twee per uur, straks worden dat er mogelijk vier.
Het extra spoor in Meppel moet er ook voor zorgen dat de verbinding tussen Meppel en Zwolle minder gevoelig is voor verstoringen. De treinverbinding ligt er gemiddeld negen uur per week uit: als dat het geval is, kunnen mensen niet tussen Zwolle en Groningen reizen. Er is per spoor namelijk geen alternatieve route.

Nog eens 40 miljoen nodig

De Tweede Kamer stemde donderdag in met een motie van Kamerleden Fahid Minhas (VVD) en Lisa van Ginneken (D66) die de aanleg van het vierde perronspoor bepleit. Om de extra intercity's uiteindelijk te kunnen laten rijden is nog 40 veertig miljoen euro extra nodig, onder andere voor de aanpak van overwegen.
75.000 reizigers verdienen een goede en veilige verbinding
Gedeputeerde Nelleke Vedelaar - PvdA Drenthe
De provincie Drenthe, waar Meppel onder valt, is blij met de komst van het extra perron. 'Dagelijks komen 75.000 reizigers langs dit stukje spoor. Zij verdienen een goede en veilige verbinding', zegt gedeputeerde Nelleke Vedelaar (PvdA).
Vedelaar benadrukt dat er meer geld nodig is. 'Voor de leefbaarheid en de bereikbaarheid van Noord-Nederland is het belangrijk dat het totale maatregelenpakket wordt gerealiseerd. Dat kost in totaal 75 miljoen euro. Daar hebben we nu opnieuw het kabinet en de Tweede Kamer heel hard voor nodig.'

Meer treinreizigers

De NS verwacht de komende jaren veel extra reizigers op het traject. 'De komende jaren wordt er veel gebouwd langs deze spoorverbinding. Als je van al die nieuwe bewoners OV-reizigers wil maken, dan moet je ook betrouwbare en frequente verbindingen bieden', zegt NS-regiodirecteur Maarten Havekamp.
'We zijn daarom blij dat met deze investering en blijven graag met de regio samenwerken aan meer en snellere treinen en meer betrouwbaarheid van de verbinding tussen Zwolle en het Noorden.'