Vijftien aangiften van bankhelpdeskfraude in één week: twee verdachten aangehouden

Internetbankieren
Internetbankieren © Patricia Rehe/ANP
De politie heeft afgelopen maandag twee verdachten aangehouden van bankhelpdeskfraude in Marum.
Het gaat om mannen van 20 en 21 jaar uit Hoorn en Den Helder. Zij zijn inmiddels verhoord en tegen hen is proces-verbaal opgemaakt. Zij zullen zich later voor de rechter moeten verantwoorden.

Vijftien aangiften in een week

In de gemeente Westerkwartier is het aantal aangiften van bankhelpdeskfraude de afgelopen tijd gestegen. Zo kreeg de politie in de eerste week van december alleen al vijftien aangiften binnen. Het fenomeen doet zich voor in de hele gemeente, maar concentreert zich momenteel op Marum, Tolbert en Grootegast.

Bellen en langskomen

De fraudeurs bellen mensen op en doen zich voor als bankmedewerkers. De slachtoffers zien in het beeldscherm van hun telefoon soms daadwerkelijk het nummer van hun bank. De oplichters hebben gedetailleerde gegevens van hun slachtoffers en maken hen wijs dat hun bankrekening niet meer veilig is.
Vervolgens vertellen ze dat er direct iemand van de bank langskomt om hen te helpen hun geld veilig te stellen. De oplichter belt aan en logt in bij het internetbankieren van de slachtoffers om zo grote sommen geld weg te sluizen.

Signalement was bekend

Naar aanleiding van een aangifte op 29 november in Tolbert, was het signalement van de twee aangehouden verdachten bij de politie bekend. Op maandag 5 december werden zij op straat herkend en konden zij na verder onderzoek worden gearresteerd.

Onderzoek gaat door

De politie sluit niet uit dat er nog meer aanhoudingen volgen. ‘We zijn blij dat we deze twee verdachten hebben aangehouden, maar we zijn nog niet klaar. Het onderzoek naar dit fenomeen en de aangiften uit Westerkwartier gaat onverminderd door.'