'Aanzienlijke verliezen' zuidelijke ringweg leiden tot faillissement Fries bouwbedrijf (update)

Een graafmachine van Jansma Drachten aan het werk bij de zuidelijke ringweg
Een graafmachine van Jansma Drachten aan het werk bij de zuidelijke ringweg © Martin Drent/RTV Noord
Een van de bedrijven die meewerken aan het verbouwen van de zuidelijke ringweg in de stad Groningen, heeft het faillissement aangevraagd. Het gaat om aannemer Jansma Drachten. Volgens het bedrijf zijn 'de aanzienlijke verliezen in het project niet meer te dragen'.
De wegenbouwer is met drie andere noordelijke ondernemingen onderdeel van Combinatie Herepoort. Het aandeel van Jansma Drachten daarin bedraagt vijf procent. Dat wordt nu overgenomen door de andere vennoten. De Duitse aannemers Max Bögl en Züblin zijn de grootaandeelhouders in het consortium.
Technisch is het een fantastisch project, maar financieel is het een ramp
George Kempenaar, directeur van Jansma Drachten

Hogere bouwkosten door oorlog

In januari vorig jaar werd bekend dat de bouw van de zuidelijke ringweg 78 miljoen euro duurder uitvalt dan begroot, de btw niet meegerekend. Naast de provincie Groningen nam ook Combinatie Herepoort een deel van het verlies op zich. Hoe groot dat deel was, bleef geheim omdat het bedrijfsgevoelige informatie betreft.
Met de kennis van nu moest het eigenlijk wel fout gaan, schetst directeur George Kempenaar van Jansma Drachten. ‘Toen wij in 2016 inschreven, schatte Rijkswaterstaat de totale aanneemsom op 375 miljoen, ex btw. Je moest daaronder blijven, anders was je af.’
Maar al snel doemden de eerste financiële tegenvallers op. Dat leidde tot een conflict tussen de aannemerscombinatie en Rijkswaterstaat, de provincie en de gemeente Groningen. In 2020 legden de partijen hun meningsverschillen bij door nieuwe financiële afspraken te maken.
‘Bij deze vaststellingsovereenkomst heb ik zelf de onderhandelingen gevoerd’, vertelt Kempenaar. Maar al gauw kwamen nieuwe tegenvallers: de coronapandemie en de oorlog in Oekraïne dreven de prijzen van bouwmaterialen verder op. Dat blijkt dus uiteindelijk de nekslag voor het Friese bouwbedrijf.
Inmiddels houdt ook de provincie Groningen er rekening mee dat de kosten van het project nog verder oplopen. Ze gaat ervan uit dat Combinatie Herepoort met een claim komt vanwege de extra kosten. Het indienen van deze mogelijke claim komt voor Jansma Drachten te laat.

Poging tot overname mislukt

‘Technisch is het een fantastisch project, maar financieel is het een ramp’, zegt directeur Kempenaar van Jansma Drachten. Aanvankelijk zag het ernaar uit dat een ‘grote landelijke partij’ als redder in nood zou fungeren.
Kempenaar: ‘We hadden de rechtbank gevraagd een bewindvoerder aan te stellen om de mogelijkheden van een overname te onderzoeken. Het leek eerst niet door te gaan en toen weer wel. Tot zondagavond kwart over negen had ik de hoop dat het goed zou komen. Maar er kwam geen overnamebod.’
De medewerkers zijn dinsdagochtend om acht uur ingelicht dat het faillissement onvermijdelijk is. ‘Vanaf nu is het aan de curator’, aldus Kempenaar. De directeur wil niet zeggen hoe groot de verliezen zijn: ‘Daar laat ik me niet over uit.’

Ook onderaannemers geraakt

Zo komt een eind aan een ruim honderd jaar oud familiebedrijf, waar zeventig mensen werken. ‘Ik ben in 1985 in dienst gekomen en sinds 1990 eigenaar, samen met een compagnon’, aldus Kempenaar. ‘Ik werk er nu 37 jaar, mijn compagnon 42 jaar. Hij gaat met pensioen. Hij zou donderdag een afscheidsfeest krijgen, maar dat hebben we maar niet door laten gaan.’
Daarnaast raakt het faillissement een aantal onderaannemers, zegt Kempenaar: ‘Al met al denk ik dat het om 140 à 150 arbeidsplaatsen gaat.’ Hij benadrukt dat het laatste maandloon van het personeel onlangs nog is uitbetaald.
Overigens is het personeel nog wel aan het werk, zowel bij de Ring Zuid als bij andere wegenbouwprojecten, zegt Kempenaar. ‘De curator is daar nu verantwoordelijk voor.’
Ik verwacht niet dat het project hier onder gaat lijden
Bert Kramer van aannemer Combinatie Herepoort

Reactie Combinatie Herepoort

Wat de gevolgen voor Combinatie Herepoort zijn, is volgens woordvoerder Bert Kramer niet te zeggen. ‘Dat moeten we verder uitzoeken’, zegt Kramer. ‘Hier ga je niet vanuit. Voor Jansma Drachten is het een trieste dag. Ik verwacht echter niet dat het project hier onder gaat lijden. Jansma was de kleinste aannemer in de combinatie, ik denk dat we het werk wel kunnen opvangen. Verder is het koffiedik kijken hoe het verder gaat.’
Update: Dit bericht is aangevuld met uitspraken van directeur George Kempenaar van Jansma Drachten en van Bert Kramer van aannemer Combinatie Herepoort.