Arriva wil vanaf 2025 extra treinen tussen Groningen en Zwolle

Sinds 1 januari 2019 hebben spoorwegondernemingen die mensen willen vervoeren het recht op 'open toegang op het spoor'. Ze mogen, op eigen kosten, treinen rijden naast het bedrijf dat op een bepaald traject de concessiehouder is. Op de meeste spoorlijnen in Nederland, waaronder Groningen-Zwolle, is de NS dat. Arriva maakt binnenkort voor het eerst gebruik van deze mogelijkheid door op vrijdagnacht tussen Groningen en Schiphol en tussen Maastricht en Schiphol een trein te laten rijden.
Er gelden wel voorwaarden: zo mag een extra passagiersdienst het economisch evenwicht van een bestaande concessie niet in gevaar brengen. De Autoriteit Consument en Markt beoordeelt plannen van vervoerders daarop. Bovendien moet er genoeg ruimte zijn op het spoor.
Voor het hoofdrailnet geldt vooralsnog een uitzonderingspositie. Omdat die uitzondering vanaf 1 januari 2025 vervalt komt Arriva nu met het plan om vanaf dat moment de extra treinen tussen Groningen en Zwolle te laten rijden.