Menzis druk met overstappers: 1500 telefoontjes per uur

Het hoofdkantoor van Menzis in Groningen
Het hoofdkantoor van Menzis in Groningen © ANP
De callcenters van de zorgverzekeraars maken overuren tussen kerst en oud en nieuw. Veel mensen besluiten op het laatste moment nog over te stappen of hun zorgverzekering te wijzigen. Bij Menzis in de stad levert het zo'n 1500 telefoontjes per uur op.
Normaal zijn de callcenters van Menzis bemand met zo'n honderd werknemers die de diverse telefoontjes aannemen, maar in de laatste weken tot oud en nieuw is dat aantal verdubbeld. 'Aan het einde van het jaar is het altijd druk met mensen die willen overstappen of informatie willen over hun verzekering', vertelt Dirk Jan Sloots, financieel directeur van Menzis.

Verzekering besproken tijdens kerstdiner

Sabrina Dunning, servicemedewerker bij Menzis, heeft wel een verklaring voor de drukte. 'We denken dat het mede te maken heeft met het kerstdiner. Misschien hebben mensen het wel met elkaar over de zorgverzekering gehad. Ben jij al ergens verzekerd? Heb jij al naar je pakket gekeken? Mensen wachten toch vaak tot op het laatste moment om de verzekering te wijzigen of op te zeggen en zich ergens anders aan te melden.'
Drukte bij het callcenter van Menzis in Groningen
Drukte bij het callcenter van Menzis in Groningen © Emiel Venema/ RTV Noord
Sloots: 'De vragen gaan vaak over de hoogte van de zorgpremie. Die is bij alle zorgverzekeraars gestegen. Mensen willen graag weten waar dat door komt en of ze nog naar een goedkoper product over kunnen stappen. Men is ook nieuwsgierig of een ziekenhuis ook door de zorgaanbieder is gecontracteerd. Dat zijn de belangrijkste vragen die we deze dagen krijgen.'
Dirk Jan Sloots, financieel directeur van Menzis, over de drukte vlak voor de jaarwisseling:
Menzis druk met overstappers: 1500 telefoontjes per uur

Leuke gesprekken en koekjes voor de collega's

'Vanaf 12 november kan iedereen overstappen, maar in de laatste dagen van het jaar, tussen kerst en oud en nieuw, wordt het altijd enorm druk. Dan is er waarschijnlijk toch wat tijd om na te denken over de zorgverzekering. Dan is het booming voor ons.'
Tussen het werken door is er ook nog tijd voor wat lekkers
Tussen het werken door is er ook nog tijd voor wat lekkers © Emiel Venema/ RTV Noord
Om de tijd goed door te komen heeft elke medewerker van het callcenter wat lekkers meegenomen. Op tafel liggen diverse koekjes, chocola, maar ook kaas en worst. Dunning: 'Het is ook heel leuk en gezellig. We krijgen ontzettend leuke klanten aan de telefoon. Het is heel fijn dat we hen advies kunnen geven want daar bellen ze natuurlijk voor. We kunnen hen echt helpen en dat vindt men heel fijn.'
Uiteraard wordt elke beller een fijne jaarwisseling toegewenst. 'En mensen wensen ons dat natuurlijk ook toe.'