CleanUpXL haalt ruim 100.000 kilo afval uit Waddenzee en Noordzee

Een berger haalt afval uit de zee
Een berger haalt afval uit de zee © CleanUpXL
CleanUpXL heeft in het najaar ruim 100.000 kilo afval uit de Waddenzee en Noordzee gehaald. De bergers van de milieuorganisatie troffen nog steeds veel troep van de MSC Zoe aan, op de kop af vier jaar na de ramp met het containerschip.
De bergingen van het afgelopen najaar namen in totaal negen dagen in beslag. Daar gingen acht duiken in augustus aan vooraf, aldus de milieuorganisatie.

Van balen nylon tot rubberen banden

'De zee is weer heel wat zooi armer. Maar we zijn nog lang niet klaar', aldus projectleider Ellen Kuipers. 'Er ligt nog steeds ontzettend veel afval, zo hebben we ook nu weer kunnen vaststellen. En dat betekent een dagelijkse bedreiging voor de mooie en kwetsbare waddennatuur.'
Vier jaar geleden sloegen 342 containers van de MSC Zoe overboord, ten noorden van Ameland én ten noorden van Rottumeroog. Maar het onlangs opgeviste afval is niet alleen afkomstig uit de containers van de MSC Zoe, benadrukt CleanUpXL. Zo werden er ook balen nylon, delen van containers, veel vistuig en visnetten, een trailer en een as van een vrachtwagen met veel rubberen banden aangetroffen. Ook zijn er een boei, kabels, touwen en verfbussen geborgen. Daarnaast werden veel buizen van twaalf meter lang en een doorsnede van een meter aangetroffen.

Badjassen, wasrekken en olijfolie

De lijst van afval uit zee is daarmee nog niet klaar. Duikers doken verder elektriciteitsdraden, een tl-buis, een volledige koplamp, pannen, badjassen inclusief ceinturen, dikke fleecekleden met diverse prints, een fles olijfolie, onderdelen van wasrekken, kabelbomen, lappen stof en riemen op. CleanUpXL zegt dat in vrijwel alle gevallen niet is te achterhalen wie er verantwoordelijk is voor het afval.

Nieuwe apparatuur op schepen

Volgens CleanUpXL was het niet alleen maar kommer en kwel in het afgelopen jaar. De organisatie noemt het een lichtpunt dat de reders MSC en Maerks bezig zijn om hun containerschepen uit te rusten met apparatuur die moet verhinderen dat containers overboord vallen.
De apparatuur moet voorkomen dat het schip ‘parametrisch rolt’ of ‘synchroon slingert’. Dat zijn de omstandigheden waarbij er zulke grote krachten op de hoog gestapelde containers aan dek ontstaan dat het sjormateriaal faalt en de containers overboord gaan. Hiermee zetten de twee grote containerrederijen 'grote stappen om containerverlies te voorkomen', aldus CleanUpXL.