Energiemeldpunt SP krijgt 'tientallen telefoontjes' tijdens eerste beluurtje

Een inwoner van Bad Nieuweschans krijgt bezoek van een energiecoach
Een inwoner van Bad Nieuweschans krijgt bezoek van een energiecoach © Jeroen Willems/RTV Noord
De SP heeft een meldlijn geopend voor mensen die in de problemen zitten door een hoge energienota. Via de telefoon ('s avonds tussen zeven en acht uur) en internet kunnen gedupeerden hun verhaal kwijt of vragen stellen over bijvoorbeeld het energieplafond.
'Het eerste beluurtje ging gisteravond best goed', zegt fractievoorzitter Jimmy Dijk van de SP in de gemeente Groningen. 'Natuurlijk moet het even op gang komen, maar we hebben tientallen meldingen gehad vanuit het hele land.'
Het energieplafond is onbegrijpelijk voor veel mensen
SP-fractievoorzitter Jimmy Dijk

Angst en wantrouwen

'Mensen hebben echt angst voor een hoge energierekening', gaat Dijk verder. 'Daardoor hebben ze de verwarming laag gezet en ongezond in een koude woning geleefd. Vaak zijn ze daardoor zelf ziek geworden.'
Wat ook naar voren kwam is het wantrouwen ten opzichte van energiebedrijven, zegt Dijk. 'Dat komt vooral doordat die bedrijven slecht communiceren.'
Jimmy Dijk van de SP
Jimmy Dijk van de SP © Siebrand H. Wiegman

Energieplafond

Verder kwamen er veel vragen over het energieplafond. 'Dat is onbegrijpelijk voor veel mensen en ze vinden het moeilijk te overzien wat het betekent voor hun rekening.'
Dijk probeert het nogmaals uit te leggen: 'De eerste 1200 kuub gas staat vast op 1,45 euro en de eerste 2900 kwh stroom staat vast op 40 eurocent. Voor alles wat daarboven komt, wordt de huidige gasprijs gerekend en dat loopt flink in de papieren. Vooral mensen met slecht geïsoleerde woningen zijn de dupe. Zij hadden al een hoge rekening.'

Naar de politiek

De SP verzamelt alle verhalen en gaat ermee de boer op. 'We gaan naar gemeenteraden, Provinciale Staten en naar de Tweede Kamer. We willen duidelijk maken dat het energieplafond absoluut niet de oplossing is.'