Nieuwe intercitytrein tussen Groningen en Randstad een stuk dichterbij

Deze treinen gaan rijden tussen Groningen en de Randstad
Deze treinen gaan rijden tussen Groningen en de Randstad © Quintus Vosman/NS
Een nieuw type intercitytrein van de NS is een stap dichterbij na goedkeuring van de Inspectie Leefomgeving en Transport. Na de eerste proefritten op het traject Amsterdam – Rotterdam – Breda in de eerste helft van 2023 moet de trein later rijden tussen Rotterdam en het Noorden, met als eindstations Groningen en Leeuwarden.
Deze nieuwe trein, officieel de ICNG geheten, combineert een hoge snelheid met een verbeterde toegankelijkheid, meldt de NS. Ook is de trein van alle gemakken voorzien, zoals comfortabele stoelen, wifi, stopcontacten en usb-aansluitingen.
Door de introductie van de nieuwe intercitytrein wordt een rit van Rotterdam naar Groningen en Leeuwarden straks vier minuten korter, meldde de NS eerder. Wie van Breda naar Zwolle moet reizen, is straks een halfuur sneller op de bestemming. De trein kan maximaal 200 kilometer per uur razen over de rails.
De ICNG, vanwege zijn gestalte ook wel 'de wesp' genoemd, werd tijdens de ontwerpfase getest in de werkplaats van het NS-onderhoudsbedrijf in Onnen.