Energierekening van een ton blijkt foutje: ‘Dat is fijn!’

Een slimme meter (ter illustratie)
Een slimme meter (ter illustratie) © Sabine Joosten/ANP
Minke Haveman uit Stad kan opgelucht ademhalen. Energieleverancier Energiedirect heeft haar laten weten dat haar verbruikskosten van een ton ‘natuurlijk niet kloppen’.
Zij zou in acht maanden tijd voor bijna 107.000 euro aan energie verbruikt hebben. Bijzonder, mede omdat zij in een appartement woont van tachtig vierkante meter.
Haveman is blij dat het een fout betreft: 'Dat is fijn! Ik ben heel blij dat ze er zo snel op terug zijn gekomen’, laat Haveman weten.

Energierekening

Haveman kon zowel in haar app als mail lezen dat haar verbruik ruim boven de ton zou liggen. Een ontdekking die haar dag er niet per se leuker op maakte. ‘Mijn dochter is vandaag jarig’, liet ze zaterdag weten. ‘Het had een leuke dag moeten worden. Maar ik zat vanmorgen eerst met hartkloppingen een half uur koffie te drinken.’
Haveman ging er al vanuit dat het een foutje moest zijn, maar wachtte toch in spanning op het verlossende bericht van Energiedirect. Dat kwam maandag aan het begin van de middag.

Excuses

Het bedrijf via Twitter: ‘Hoi! Zo, ik kan me voorstellen dat je flink schrikt als je kosten ziet staan ter hoogte van een hypotheek. Excuses!’ De fout zit volgens het bedrijf in de app-weergave. De energiemeter zou prima moeten werken.
Energiedirect zegt in de reactie nog contact op te nemen met Haveman, maar dat is nog niet gebeurd. Zij zou dat wel op prijs stellen, want: ‘Ik weet nu wat niet klopt, maar ik ben toch wel erg benieuwd naar wat dan wél klopt.’