Mega-order uit Zweden voor scheepswerf Ferus Smit

Een impressie van een van de acht schepen die Ferus Smit gaat bouwen
Een impressie van een van de acht schepen die Ferus Smit gaat bouwen © Ferus Smit
Scheepswerf Ferus Smit heeft van de Zweedse rederij Erik Thun een order gekregen voor de bouw van acht schepen. De werf in Westerbroek is daardoor voor de komende jaren verzekerd van werk.
De werf aan het Winschoterdiep had de afgelopen jaren al niet te klagen over het aantal orders. Met de reeds lopende orders en de bouw van de acht schepen voor Erik Thun kan Ferus Smit tot circa 2027 vooruit. ‘Met deze nieuwe orders kunnen we de continuïteit op onze werven behouden in deze uitdagende tijden’, laat senior scheepsontwerper Rick Brinkman van de werf weten.

Kleine schepen en olietankers

Ferus Smit bouwt voor Thun vier zogeheten multi-purpose schepen en vier kusttankers. Die eerste zijn tamelijk kleine schepen speciaal gemaakt voor de vaart door het Trollhättan-kanaal van Göteborg naar de grote Zweedse binnenmeren, vanwaar ze hout, grind en ook andere zware bulkproducten vervoeren. Met hun lengte van 85 meter lang en breedte van zo’n dertien meter passen deze Trollmax-schepen precies door de sluizen die ze er passeren.
De andere vier Thun-schepen zijn olie- en chemicaliëntankers van 120 meter lang.

Trouwe klant

De Zweedse rederij is een trouwe klant van Ferus Smit, die al sinds de jaren negentig schepen bouwt voor Erik Thun. ‘De eerste schepen die wij voor Thun hebben gebouwd naderen het eind van hun levensduur en zijn aan vervanging toe’, zegt Brinkman.
Alle acht schepen van de Thun-order worden gebouwd op de werf van Ferus Smit in Westerbroek. Gelijktijdig bouwt Ferus Smit tevens vijf schepen voor de Ierse reder Arklow. ’Wil je efficiënt bouwen dan heb je een continu proces nodig’, aldus Brinkman. ’Meestal hebben we twee à drie schepen gelijktijdig in productie, in verschillende stadia. Dat verlangt een goed gevuld orderboek, zodat je voortdurend door kunt bouwen.’
Hoewel het orderboek van de werf momenteel goed is gevuld, leed Ferus Smit recent, in 2020, wel verlies. Dat boekjaar werd afgesloten met een negatief saldo van 1,7 miljoen euro.
Dat had alles te maken met de geëxplodeerde inkoopprijzen voor componenten en staal. De prijs ervan steeg ver uit boven wat er in eerder afgesloten langlopende orders was afgesproken. ‘We zagen dat in 2021 aankomen en hebben het verwachte verlies in 2020 geboekt’, legt Brinkman uit. In 2021 boekte de werf weer een winst van ruim 200.000 euro.
We zouden meer kunnen produceren, maar momenteel ontbreken de mensen ervoor
Rick Brinkman - Senior scheepsontwerper Ferus Smit

Veel vacatures

Wat de werf momenteel de nodige hoofdbrekens bezorgt is de vraag hoe de mensen te vinden voor het ontwerp en de bouw van de schepen. Momenteel heeft Ferus Smit tien vacatures, zowel in de productie, de ontwerpafdeling en ook voor kantoorfuncties.
‘Het is echt heel moeilijk die plekken in te vullen’, verklaart Brinkman. ‘We zijn hard op zoek en proberen met opleidingscentra wel wat te doen, maar het blijft lastig. Ook omdat ons vast personeel vergrijst. Oudere werknemers vertrekken, maar er komen minder binnen. We zouden meer kunnen produceren, maar momenteel ontbreken de mensen ervoor.’

Meer scheepsorders

Meer scheepsbouwnieuws komt van de in Groningen gevestigde rederij Longship. Die heeft vier schepen besteld bij de werf Atlas in Turkije. Deze schepen voor het vervoer van stukgoederen zijn ontworpen door Longship samen met scheepsarchitect Ankerbeer in Kolham.
Een speciale rompvorm en een lage-toeren dieselelektrische aandrijving moeten ervoor zorgen dat de schepen energiezuinig varen en weinig uitstoten. Het eerste schip voor Longship wordt in 2024 opgeleverd.