Kapotte intercom in Stad zorgt voor ongemak: 'Moest van zes hoog naar ambulancebroeders schreeuwen'

Het appartementencomplex aan de Bloemsingel in Stad
Het appartementencomplex aan de Bloemsingel in Stad © Google Street View
Bewoners van een appartementencomplex aan de Bloemsingel in de stad Groningen hebben al ruim twee weken last van een kapotte intercom bij de voordeur. Het leidt tot opmerkelijke situaties. Bezoekers, postbezorgers en zelfs hulpdiensten die het pand in willen, moeten eerst een bewoner mobiel bellen zodat de centrale deur van binnenuit geopend kan worden.
'Vervelend', is de eerste reactie van Sanne Aldershof, als op 6 januari blijkt dat de intercom van haar appartementencomplex kapot is. Zelf komt ze de voordeur immers wel in. Maar Aldershof komt er al snel achter dat het voordeurprobleem een stuk groter is.

Intercom stuk door vandalisme

'Bewoners die slecht ter been zijn, moeten zelf de deur openen, terwijl ambulancepersoneel door de problematiek ternauwernood een bewoner in nood kon helpen.' Als ze de kapotte intercom meldt bij vastgoedbedrijf MVGM, eigenaar van het complex, krijgt ze als reactie: 'Zet de centrale deur maar open.'
MVGM hangt bij de voordeur wel een brief met informatie over de defecte intercom op. Daarin staat dat er sprake is van vandalisme en het apparaat 'vermoedelijk vervangen dient te worden'. 'We zijn hierover in overleg met onze installateur (...) We vinden het een vervelende situatie en hopen snel een passende oplossing hiervoor te hebben.' In de brief staat ook het advies om bewoners te bellen om binnen te komen.
Twee weken later is het probleem nog niet opgelost, baalt Aldershof. 'Een nieuwe intercom schijnt nogal duur te zijn. Daardoor staat iedereen voor een dichte deur, tenzij iemand die van binnenuit opent.'
Ik schreeuwde van zes hoog naar het ambulancepersoneel dat ik de deur wel open zou doen
Sanne Aldershof - Bewoner appartementencomplex zonder intercom
Het probleem met de intercom leidt in die korte tijd tot hoofdbrekens bij een deel van de circa veertig huishoudens in het gebouw.
Aldershof: 'Als je buiten staat en naar binnen wil, moet je eerst iemand mobiel bellen om te deur te laten openen. Dat gold ook voor een bewoonster die slecht ter been is en de thuiszorg op bezoek kreeg.' Ze vermoedt dat de aangrenzende supermarkt Jumbo ook vraagtekens heeft bij de gang van zaken. 'Postbezorgers kunnen het gebouw niet in om bij de brievenbussen te komen, dus die leveren alle post af bij de Jumbo', lacht ze als een boer(in) met kiespijn.
Aan de centrale deur van het appartementencomplex aan de Bloemsingel hangt de mededeling over de defecte intercom
Aan de centrale deur van het appartementencomplex aan de Bloemsingel hangt de mededeling over de defecte intercom © Sanne Aldershof

Naar beneden hollen voor ambulancepersoneel

Het is aan Aldershofs eigen oplettendheid te danken dat ambulancepersoneel het gebouw in kan wanneer een bovenbuurman in nood is.
'Toen mijn nicht op bezoek was, hoorden we een ambulance met gillende sirenes aan komen rijden. Toen ze stopten, bleek dat ze in ons gebouw moesten zijn. Vanuit het raam schreeuwde ik van zes hoog dat ik de deur wel zou opendoen. Alleen dan moest je eerst wel helemaal naar beneden. En als iedere minuut telt, is dat niet een heel fijne gedachte.'
Volgens Aldershof reageerde het ambulancepersoneel 'best gepikeerd' op de situatie. 'Met de bovenbuurman is het goed afgelopen, gelukkig.'
Ook dit voorval meldt ze telefonisch bij MVGM. Ze kreeg naar eigen zeggen als reactie dat het wel heel toevallig was dat er net ambulancepersoneel in het pand moest zijn, terwijl er zo gesnakt wordt naar een goed werkende intercom. 'Toen stond ik wel met een mond vol tanden. Alsof de hele boel in scène was gezet.'

Van kastje naar muur gestuurd

Het gehele appartementencomplex boven winkelcentrum De Beren aan de Korreweg beschikt over drie verschillende ingangen. 'Aan De Beren, het Boterdiep en dus de Bloemsingel, waar wij wonen', somt Aldershof op. Via de andere twee ingangen zijn de zeven verdiepingen van het complex waar zij met haar vriend woont echter niet te bereiken.
Of andere bewoners van het appartementencomplex ook al in het geweer zijn gekomen bij het vastgoedbedrijf, weet Aldershof niet. 'Iedereen is hier vrij op zichzelf', legt ze uit. 'Maar als je elkaar op de hal of in de lift spreek is iedereen het erover eens: dit is meer dan vervelend. En als je erachteraan belt, word je van het kastje naar de muur gestuurd. Geen persoonlijke brief, e-mail of telefoontje', klinkt het teleurgesteld. 'Misschien moeten we alsnog overwegen om de centrale deur open te zetten. Maar als de intercom is vernield door vandalisme, vraag ik me af of dat wel heel veilig is.'
'Binnen een week hersteld'
Volgens Ronald van Hasselt van vastgoedbeheerder MVGM is de melding van de defecte intercom bekend en is dit doorgegeven aan de leverancier. 'Omdat het gehele intercomtableau stuk is, zijn er meerdere onderdelen besteld. De verwachting is dat deze er binnen een week zijn, waarna de intercom direct wordt hersteld.'