Vakbonden bereiden vijfdaagse staking voor in het streekvervoer (update)

Treinen op het Hoofdstation staan stil door een staking
Treinen op het Hoofdstation staan stil door een staking © Venema Media
De vakbonden bereiden een vijfdaagse staking voor in het streekvervoer in februari, waardoor in Groningen de treinen van Arriva en de bussen van Qbuzz niet zouden rijden. Vakbond CNV heeft de werkgeversorganisatie een ultimatum gesteld in een conflict over een nieuwe cao en wil voor maandag 30 januari 12.00 uur duidelijkheid.
'Het is een laatste kans om een staking in het openbaar vervoer te voorkomen', laat vakbond CNV weten. Als het ultimatum niet gehaald wordt, ligt het streekvervoer vanaf maandag 6 februari vijf dagen plat. Niet alleen CNV, maar ook vakbond FNV is hierbij betrokken. Machinistenvakbond VVMC zegt nog niet te weten of die aan de actie meedoet.

Leden zijn bereid tot staken

'We hopen nog steeds dat het niet zover hoeft te komen. Maar onze leden zijn daar in ieder geval wel toe bereid', laat de onderhandelaar van CNV weten. Via online ledenvergaderingen lieten de leden van CNV de afgelopen dagen 'massaal weten in actie te willen komen voor een nieuwe cao'. Onderhandelingen hierover strandden vorige week.
'We zijn ons ervan bewust dat we veel reizigers niet blij maken', geeft woordvoerder Hanane Chikhi van vakbond CNV toe. Een publieksvriendelijke actie was volgens haar geen optie. 'In 2006 hebben we publieksvriendelijke acties gedaan, toen hoefde de reiziger niet te betalen voor de reis. De werkgever is toen naar de rechter gestapt en aangegeven het loon van de werknemers voor die dagen niet te willen betalen en kreeg gelijk. Dat gaan we niet nog een keer doen.'
De vakbonden hebben een aantal eisen gesteld voor een nieuwe cao. Het CNV eist over afgelopen jaar een loonsverhoging van tien procent. Per 1 januari zou daar nog eens vier procent loonsverhoging bij moeten komen. Daarnaast willen ze een goede ouderenregeling en een aanpak van de hoge werkdruk.

Eerdere stakingen

Het is niet de eerste keer dat de vakbonden staken voor een betere cao. Vorige week vrijdag was er vanwege een landelijke staking ook geen streekvervoer, in december waren er regionale acties. Vakbond CNV sluit zich nu pas aan bij de stakingen. Dat komt omdat ze de cao, die op 31 december 2022 afliep, wel heeft ondertekend. Vakbond FNV deed dit bijvoorbeeld niet. 'Wij konden pas actievoeren als we het niet eens zouden zijn', aldus Chikhi.
'We hebben nu zes keer onderhandeld, soms tot midden in de nacht. Aan het einde van de onderhandelingen kreeg je het idee dat je tegen een blinde muur zit te praten. We vinden het absoluut niet prettig dat we hiermee reizigers duperen, daarom kondigen we het van tevoren aan, maar we kunnen niet anders.'
'De rek is er uit, we hebben echt niet meer'
Fred Kagie, voorzitter van de vereniging werkgevers openbaar vervoer (VWOV), licht toe wat er op dit moment op tafel ligt namens de werkgevers: 'We bieden een loonsverhoging van 8 procent. Daarnaast stellen we een generatiepact voor. Oudere werknemers kunnen 60 procent gaan werken, maar krijgen 80 procent loon en 100 procent pensioen.' Hiervan wordt volgens Kagie 5 procent vergoed door het Rijk. 'De rek is er nu uit, we hebben echt niet meer.'
Dit bericht is aangevuld met de toelichting van CNV woordvoerder Hanane Chikhi.