'Groningen kan koploper worden in productie batterij van de toekomst’
Vaart maken
Ook voor thuisgebruik
VS geduchte concurrent
Eemshaven eerste keus
'Eurocell kiest voor Groningen'
De batterij van de toekomst moet gereed zijn over een jaar of acht, aan het eind van de projectperiode van BatteryNL. Dan ligt er volgens hoogleraar Moniek Tromp een batterij die langer zijn capaciteit vasthoudt, wat meer capaciteit heeft, een groter aantal laadcycli aankan en ook duurzamer en met minder milieuschade wordt geproduceerd. Voor de ontwikkeling van de batterij van de toekomst heeft het consortium BatteryNL van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) 9,3 miljoen euro ontvangen.
‘In de huidige batterijen zit onder meer kobalt dat in Congo onder slechte omstandigheden wordt gewonnen, daar willen we vanaf’, zegt Tromp. Ook wordt bij het ontwikkelen van de batterij rekening gehouden met de recycling ervan, dat is momenteel een ingewikkeld proces, met de nodige veiligheidsrisco’s.
BatteryNL werkt allereerst aan verbetering van de huidige gangbare lithium-ion-batterijen. Daarbij blijft lithium het basismateriaal. Verbeteringen moeten komen van de zogeheten elektrolyten die reageren met het lithium en van bijvoorbeeld coatings die te snel ontladen moeten tegengaan. Vooral in het ontwikkelen van nieuwe materialen voor het inwendige van de batterij is de RUG erg goed, zegt Tromp.
‘Maar omdat lithium schaarser wordt, willen we ook daar vanaf’, licht de hoogleraar toe. In een parallel project van BatteryNL wordt daarom ook gekeken naar geheel nieuwe batterijconcepten.