Gegoochel met invoer blauwe zone zorgt voor veel frustratie bij ondernemers: 'Het is ons een raadsel'

De blauwe zone aan de noordkant van de Van Lenneplaan
De blauwe zone aan de noordkant van de Van Lenneplaan © Robert Pastoor/ RTV Noord
In oktober vorig is in meerdere stadswijken in de stad Groningen betaald parkeren ingevoerd. Het gaat om wijken zoals Helpman, Oosterpark en De Wijert. Het moet de parkeerdruk verminderen. Ondernemers in de Van Lenneplaan in De Wijert zijn niet te spreken over de maatregel. 'Er was geen probleem, maar nu zorgt het betaald parkeren daar juist voor', klinkt het uit de mond van een van de ondernemers.
In de Van Lenneplaan zijn twee kleinere winkelcentra. Aan de zuidkant van de straat zitten onder meer een kledingwinkel, twee supermarkten en een bloemenwinkel. Automobilisten kunnen op de naastgelegen parkeerplaats hun auto parkeren in een zogenoemde blauwe zone met een parkeerschijf. Aan de noordkant van de straat, tientallen meters verderop, zitten onder meer een cafetaria, kroeg en de Kattenkliniek. Daar moet betaald worden voor een parkeerplaats. Aan zowel de noord- als zuidkant van de straat zijn de ondernemers niet te spreken over de situatie die is ontstaan door de invoering van betaald parkeren.

Van wel naar geen blauwe zone

'Wij zouden hier ook een blauwe zone krijgen', zegt Astrid Rutsen van de Kattenkliniek. Ze toont de mail waarin de gemeente Groningen in september 2022 aangeeft dat ook de noordkant een blauwe zone krijgt. 'Het is ons een raadsel waarom het uiteindelijk niet is doorgegaan.'
Voor wethouder Philip Broeksma, die verantwoordelijk is voor het parkeerbeleid, is het geen raadsel. Hij heeft laten weten dat er een keuze is gemaakt voor de bewoners. Zij zouden de parkeerplaatsen nodig hebben en daarom heeft de noordzijde van de Van Lenneplaan geen blauwe zone gekregen. 'Als die zone er zou zijn dan gaat het ten koste van de langparkeerders, dus voor de bewoners', aldus de stadsbestuurder. Hij doet de mededeling dat er toch een blauwe zone zou komen af als een communicatiefout.
Aan de zuidkant van de Van Lenneplaan is geen blauwe zone bij de winkels
Aan de zuidkant van de Van Lenneplaan is geen blauwe zone bij de winkels © Robert Pastoor/ RTV Noord

'Genoeg ruimte'

Rutsen en andere ondernemers herkennen zich niet in die uitleg. 'Wij zien helemaal niet terug dat er niet voldoende ruimte voor de bewoners zou zijn. Hier is genoeg ruimte.' Nu er sprake is van betaald parkeren denken de ondernemers aan de noordkant dat het nadelig gaat werken voor hun klandizie. 'We willen graag een meting laten uitvoeren, of misschien naar de Ombudsman stappen. We gaan hier nog wel achteraan.'

Zuidzijde

Een stukje verderop, aan de zuidzijde van diezelfde straat, ligt dus wel een blauwe zone. Daar ziet bloemist Martin Kuipers sinds de invoering vorig jaar vooral veel nadelen. 'Ja, het klopt wel dat ze aan de andere kant misschien wel jaloers zijn op deze zone. Maar omdat die daar niet ligt, is het hier voller.'
Kuipers ziet met grote regelmaat personeel van andere winkels om de twee uur naar de auto lopen om de parkeerschijf weer bij te draaien zodat de auto er opnieuw twee uur kan blijven staan. 'Dat is natuurlijk niet de bedoeling van dit beleid. Hier gaan mensen staan omdat ze op andere plekken in de wijk een vergunning nodig hebben.'
Het winkelcentrum aan de zuidkant van de straat, waar de blauwe zone wel is
Het winkelcentrum aan de zuidkant van de straat, waar de blauwe zone wel is © Robert Pastoor/ RTV Noord

Geen verandering

Sinds de invoering van het betaald parkeren zit de Van Lenneplaan dus met twee verschillende parkeerproblemen opgescheept. 'Het werkt gewoon niet', is de conclusie van de bloemist. Op het stadhuis zijn ze vooralsnog niet op andere gedachten te brengen. De fractie van het CDA heeft geprobeerd ondernemers de helpende hand te bieden, maar ook dat heeft nog niet voor verandering gezorgd.