Riksja's verdwijnen weer uit Groninger binnenstad: 'Afgelopen tijd niet veel ritjes gemaakt'

Riksja-chauffeur Shad Saman
Riksja-chauffeur Shad Saman © Robert Pastoor/RTV Noord
De opvallende fiets met grote zitjes gaat binnenkort weer uit het stadsbeeld verdwijnen. In een halfjaar tijd heeft de zogenaamde riksja 165 mensen naar de binnenstad gebracht. De fietstaxi was de vervanger van de bus, omdat die niet meer stopt in het centrum van de stad. De Riksja is deze maand nog te bewonderen.
Volgens het gemeentebestuur is het 'slechts een kleine groep' die gebruik heeft gemaakt van het alternatieve vervoer. Wethouder Philip Broeksma (GroenLinks) wil daarom eind deze maand stoppen met de proef waar 50.000 euro in is gestoken. De ritjes, die gemiddeld zo'n €303,- hebben gekost, zijn vooral gereden voor ouderen. Zij moesten vooral pendelen tussen de Grote Markt en Westerhaven.
Een ritje met de riksja was gratis, maar om bij de riksja te komen hadden veel mensen nog vervoer nodig. Dat kost zo'n 1 of 2 euro per rit.
De riksja's
De riksja's © RTV Noord
Er werd vooraf gecommuniceerd dat mindervaliden een afspraak konden maken om meegenomen te worden met de fiets. Uit de eindevaluatie blijkt nu dat de meeste ritten spontaan plaatsvonden, omdat 'mensen de riksja zagen rijden door de binnenstad'. Tevreden waren alle 165 reizigers wel over hun reis. 'Niemand antwoordde negatief op de vraag of de rit comfortabel was', laat het gemeentebestuur weten.

Geen groot succes

Voor Shad Saman betekent het dat hij niet meer zal rondfietsen in de binnenstad. Hij was een van de riksja-bestuurders. 'Als meer mensen het zouden kennen dan zou het veel bekender zijn', is zijn gedachte. Saman beleeft veel plezier aan zijn werk, ondanks dat het aantal ritjes niet hoog lag. 'Ik heb de afgelopen tijd niet veel ritjes gemaakt.'
Riksja's laten zichzelf zien in binnenstad: 'Het leukste waren de hobbels'
Omdat het succes dus is achtergebleven heeft de gemeente ervoor gekozen om de riksja te vervangen voor de auto. Inwoners van de gemeente die tot voor kort met de bus en de riksja in de binnenstad kwamen, kunnen nu thuis worden opgehaald. Dat scheelt ook overstappen, omdat je met het gebruik van de riksja alsnog vanuit huis naar de rand van de stad moest komen om vervolgens verder gebracht te worden. Die rit met de auto van huis naar de riksja kost zo'n één à twee euro per rit.

Van riksja naar wijkvervoer

Het wijkvervoer, wat veelal door vrijwilligers wordt uitgevoerd, zal de rol van de riksja gaan overnemen. Minder zelfredzame bewoners kunnen hun wijkvervoerder bellen om vervolgens bijvoorbeeld naar de Grote Markt te gaan.
Dat wijkvervoer is op dit moment nog geen dekkend systeem, dus daar gaat de gemeente aan werken. Stichting Welmobiel is een van de uitvoerders die de rol van de riksja gaat overnemen. De stichting rijdt op dit moment al rond in meerdere wijken. Martin Assink is de voorzitter van de Stichting Welmobiel.
Voorzitter Martin Assink rijdt rond namens WelMobiel, een van de vier wijkvervoerders
Voorzitter Martin Assink rijdt rond namens WelMobiel, een van de vier wijkvervoerders © Robert Pastoor/RTV Noord
'Wij rijden nu al in verschillende wijken en we verwachten dat er extra mensen bij zullen komen die wij bijvoorbeeld naar de Westerhaven kunnen brengen. Wij gaan ervanuit dat er ook meer mensen zullen zijn die van ons gebruik gaan maken. Het openbaar vervoer is al minder geworden in de wijken. Daardoor merkten wij al dat we het drukker kregen.'