Instellingen

Mischa's mediawereld: Engagement

Tussen al het nieuws over de herindeling van Haren, de excuses van Shell, de kolencentrales en de gezonde blaarkopdrieling was er nog een heel klein berichtje dat ook niet helemaal zonder betekenis was.
Uit een
blijkt dat wij van RTV Noord tot de absolute top in ons land behoren als het gaat om de trouw van onze ruim 55-duizend Facebook-vrienden. En die trouw is verdiend met hard werken.
Een prachtige opsteker voor onze online-redactie. Dat is de kleinste en jongste loot aan de RTV Noord stam. Anders dan de traditionele journalistiek. Onze 'onliners' praten over 'engagement' en 'likes'. Lang niet iedereen begrijpt ze. Maar ze zorgen ervoor dat we steeds belangrijker worden op de nieuwe media, waaronder Facebook.
Facebook. De journalistiek raakt er niet over uitgepraat. Het is ook nogal wat. Het Amerikaanse bedrijf neemt langzamerhand de rol over van de uitgevers en omroepen in de wereld. Want de geheime formule van Facebook bepaalt welke berichten u in de tijdlijn krijgt. Dat geldt ook voor de berichten van RTV Noord.
We weten een beetje waar we op moeten letten om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Maar als er op het hoofdkantoor in de VS aan de formule wordt gesleuteld kan het zomaar weer anders zijn.
Facebook is in zekere zin de baas. En de rol in de informatievoorziening van het bedrijf wordt alleen maar groter.
Waarom doen we dan mee? Een goede vraag. Het antwoord ligt voor de hand. Omdat u het wilt. Per dag bereiken we bijna tweehonderdduizend mensen via Facebook. Per week gaat dat getal over het miljoen.
En die aantallen blijven maar groeien. In tegenstelling tot de kijk- en luistercijfers. Die stagneren.
Dat wil niet zeggen dat radio en televisie ondergeschikt zijn. Verre van dat. Maar er is duidelijk een splitsing zichtbaar in de samenleving. Voor een compleet beeld van de ontwikkelingen op het gebied van mediaconsumptie verwijs ik naar een afgelopen week verschenen onderzoek.
Wij, de regionale omroepen, voelen die scheidslijnen heel duidelijk. We hebben veel publiek. Mensen die ons al jaren volgen en dat nog jaren willen doen. Vooral via radio en televisie.
Aan de andere kant zoeken we ook nieuw publiek. Via de oude media is dat bijna onmogelijk. Zie daarvoor ook het onderzoek. We moeten het hebben van 'engagement' en 'likes'. En we leveren ons een beetje uit aan de Facebook-bazen van deze wereld.
U bepaalt, wij draaien, Facebook selecteert. Het is een teken van de nieuwe tijden.
Binnen die marges werken onze online redacteuren keihard om de relevantie van RTV Noord op een hoog peil te houden. Kennelijk lukt dat. U volgt ons massaal, er is een goede interactie. Mooie cijfers.
Mooi werk.
Mischa van den Berg,
Hoofdredacteur RTV Noord.