Van 2017 tot 2024 wordt in de stad Groningen gewerkt aan een nieuwe zuidelijke ringweg. In dit overzicht lees je wat dat voor jou als automobilist en bewoner betekent.


Onze dossiers: A7 | Aardbevingen | Binnenstad Groningen | Blauwestad | Groninger Forum | Herindeling | Hoofdstation Groningen | Inbraken in Groningen | Studentenhuisvesting | Windmolens | Wonen in Stad | Zonnepanelen | Zuidelijke Ringweg


Op 19 oktober 2016 werd officieel groen licht gegeven voor de plannen van de zuidelijke ringweg, die jarenlang in de maak waren. In 2017 gingen de werkzaamheden van start. De verbouwing zou in 2021 klaar moeten zijn, maar door allerlei problemen en vertragingen lijkt het er nu op dat de verbouwing van de Ring Zuid pas in 2024 klaar is.

Waarom de verbouwing van de Ringweg Zuid?

Per dag gaan zo'n 160.000 mensen naar de stad Groningen. Ook veel mensen die de stad passeren rijden over de ringweg. De verwachting is dat de hoeveelheid verkeer de komende jaren verder toeneemt. Om die stroom antwoord te kunnen bieden én beter door te laten rijden, wordt de zuidelijke ringweg aangepakt. 

'Verkeer in stad Groningen dreigt over vijf jaar vast te lopen'

Fileleed groeit rondom Stad

 

 

Wat behelzen de plannen aan de Ringweg Zuid?

De verbouwing van de Ring Zuid bestaat uit meerdere grote deelprojecten. De belangrijkste verandering is het weghalen van de verkeerslichten op het Julianaplein, het verkeerspunt waarop de zuidelijke ringweg, het centrum en de A28 richting Assen samenkomen. Het kruispunt met verkeerslichten maakt plaats voor op elkaar gestapelde bochten en 'lussen' waarmee je zonder verkeerslichten andere richtingen kan inslaan. Een soortgelijke aanpak gebeurt op het Vrijheidsplein bij de Gasunie en Martiniplaza in de buurt.

Afbeelding

Verder wordt een groot deel van de zuidelijke ringweg onder de grond te liggen, op acht meter diepte. Dat gebeurt tussen het Julianaplein en het Europaplein, het verkeerspunt waarop je de ring kan verlaten om naar het UMCG of de Ikea te gaan. Bovenop het ondergrondse gedeelte verrijst een park: het Zuiderplantsoen. Om de doorstroming van het verkeer te bevorderen, worden verschillende op- en afritten verwijderd. Zo kan je niet meer vanaf de Oosterpoortbuurt de ring af of op. 

Door de aanpassingen moeten verschillende drukke routes in de stad worden ontlast. Toch zijn er ook wegen in de stad die juist meer verkeer zullen krijgen.

De belangrijkste veranderingen van de nieuwe zuidelijke ringweg

Nieuwe zuidelijke ringweg: dit betekent het voor jou

Werk aan zuidelijke ringweg: wat is de invloed op het verkeer?


Verbouwing Ring Zuid geteisterd door problemen

In november 2017 komen de eerste scheuren in de verbouwing van de zuidelijke ringweg. Dan blokkeert de Raad van State het kappen van bomen langs een deel van de ringweg. Die bomenkap is aangekaart door de Vleermuiswerkgroep. In januari mag de kap alsnog doorgaan, maar het blijkt een startsein van opeenstapelende ellende.

In mei 2018 gaat het fout. Ten zuiden van de ringweg moet de Helperzoomtunnel onder het spoor worden gelegd. Dat is nodig om het kruispunt bij de Esperantostraat, direct onder de huidige ringweg, te kunnen weghalen. Het plaatsen van de tunnel gaat echter fout. De grond blijkt onverwachts fors te bewegen en de tunnel kan niet worden geplaatst. Er moeten een nieuwe treinvrije periode worden geregeld en werkzaamheden rondom de tunnel en de Esperantostraat worden opgeschort.

Mede door de verschuivingen is er meer tijd en personeel nodig om de verschillende werkzaamheden te voltooien. Het is duidelijk dat de aanpak van de zuidelijke ringweg minstens twee jaar langer duurt. Er worden opnieuw bijgestelde werkzaamheden voor de zomer van 2018 bedacht, die in vijf weken plaats moeten vinden. Het plan wordt echter te onveilig bevonden en de werkzaamheden kunnen niet doorgaan. De verwachting is nu dat de ringweg pas 2024 klaar is.

Afbeelding

De vertraging in de verbouwing en de kosten die dat met zich meebrengt, zorgen voor vragen in de politiek. Verschillende oppositiepartijen in de provincie zeggen het vertrouwen in de huidige bouwpartijen op, of willen de verbouwing annuleren als die meer geld gaat kosten. Er wordt een onderzoek opgesteld naar het functioneren en de samenwerking van de verschillende betrokken bouwpartijen. Volgens de projectorganisatie Aanpak Ring Zuid en de aannemer Combinatie Herepoort zijn er in maart 2019 echter weer 'goede afspraken gemaakt' om verder te werken aan de verbouwing. Wel is onduidelijk wie betaalt voor meerkosten.

Ring Zuid: de tegenslagen tot nu toe

Partijen Ring Zuid zitten weer op één lijn, maar wie betaalt voor de vertraging?

 

De eerste grote stap is gezet

In augustus 2019 is de eerste grote stap gezet. De Helperzoomtunnel is op zijn plek geschoven en de damwanden zijn ingetrild. Die damwanden vormen een bouwkuip waarin de ringweg verdiept wordt aangelegd.

- Werkzaamheden Helperzoomtunnel gaan volgens planning, maar 'het blijft spannend'

- 'Als die tunnel op de plek ligt, mag de champagnefles open'

- Timelapse: Zo schoof de Helperzoomtunnel op zijn plek

 

 

Laatste nieuws over de ringweg

Dit is het laatste nieuws over de ontwikkelingen, met het nieuwste bericht bovenaan: